Digital Services Act

Geen reclames meer gericht op kinderen: nieuwe online regels gaan in

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Getty ImagesGeen reclames meer gericht op kinderen: nieuwe online regels gaan in
RTL

Online platforms en diensten moeten er vanaf vandaag alles aan doen om hun gebruikers te beschermen. Dat is de afspraak in de de Digital Services Act (DSA). Techreuzen als Google en Facebook moesten er afgelopen zomer al aan geloven, maar nu zijn de platforms als Bol.com en Marktplaats ook aan de beurt.

Alle online platforms en diensten zijn nu verplicht om inzicht te geven in de algoritmes die ze toepassen. Ook mogen reclames niet meer worden gericht op kinderen of gebaseerd op gegevens als religie, geslacht, ras en politieke opvattingen.

De nieuwe regels zijn bedoeld om door middel van transparantie en toezicht gebruikers beter te beschermen en om online misleiding en illegale informatie aan te pakken. Het idee is dat de gebruiker beter geïnformeerd is over welke inhoud een website biedt en wat voor reclames worden getoond.

Voorwaarden aangepast

Heel veel zal je er als gebruiker niet van merken, maar de kans is groot dat je wel wat berichtjes voorbij ziet komen op verschillende websites met de mededeling dat ze hun voorwaarden hebben aangepast. ICT-jurist Peter Kager zag ze al voorbijkomen bij platforms als Reddit en Dumpert.

De nieuwe regels op een rij:

  • Illegale inhoud en desinformatie moeten in de EU gericht aangepakt worden.
  • De algoritmes op de platforms moeten worden aangepast.
  • Online platforms en zoekmachines moeten transparant zijn over online reclame via hun diensten.
  • De risico's van schadelijke online praktijken op hun diensten moeten elk jaar worden beoordeeld. Denk daarbij aan illegale content en het verspreiden van desinformatie.
  • Platforms en zoekmachines moeten maatregelen nemen tegen schadelijke online praktijken op hun diensten.

Bron: Kamer van Koophandel

"Het hangt er net vanaf welke keuze websites maken", zegt hij. "De een doet het met een klein berichtje op de site, de ander doet het wat actiever en stuurt een mailtje."

De DSA geldt sinds 25 augustus vorig jaar al voor de 19 allergrootste platforms en zoekmachines, waaronder Google Search, YouTube, TikTok en Facebook. Bedrijven werden als 'toonaangevend' gezien bij meer dan 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU.

Handhaving niet op orde

Platforms en diensten die zich niet aan de nieuwe regels houden, kunnen een boete opgelegd krijgen door de Europese Commissie (EC). De Nederlandse handhaving van de regels is alleen nog niet op orde, bevestigde een woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan RTL Nieuws.

De DSA is namelijk nog niet aangepast aan de Europese regels. Daardoor kan de ACM niet handhaven op eventuele overtredingen. Dat betekent niet dat de kleinere platforms 'gewoon hun gang kunnen gaan': de toezichthouder kan wel meldingen van overtredingen van de regels aannemen. Zodra handhaving mogelijk is, zou de ACM dus met terugwerkende kracht kunnen optreden.

Met de strengere regels moet het internet in de Europese Unie een veiligere plek worden voor consumenten. Een plek waar desinformatie wordt bestreden en waar online shoppen veiliger én makkelijker is. Dat is grofweg het idee van de Digital Services Act.

ACM kan nog niet handhaven op internetregels, Kamerleden eisen opheldering
Lees ook

ACM kan nog niet handhaven op internetregels, Kamerleden eisen opheldering

Lees meer over
Digitale veiligheidPrivacyInternetNederland