LAKS ontvangt recordaantal klachten: 50.000 na eerste examendag
Bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is gisteren een recordaantal van 50.000 klachten binnengekomen. LAKS-bestuurslid Dada Amoilafoe legt uit wat er met inhoudelijke klachten gebeurt en hoe ze weten of ze een bericht over bijvoorbeeld geluidsoverlast serieus moeten nemen. "Als een klacht redelijk klinkt, bellen we de school."
Amoilafoe had wel verwacht dat er dit jaar weer meer klachten binnen zouden komen dan voorgaande jaren, maar toen hij gisteravond laat naar de statistieken keek, was hij toch verrast. "Vorig jaar kwamen er gemiddeld 30.000 klachten per dag binnen, dus dit is wel een hele sprong", vertelt hij aan RTL Nieuws.
De meeste klachten gingen over het havo-examen wiskunde A (ruim 20.000) en het vmbo-examen Engels (ruim 16.000). "Veel leerlingen vonden deze examens te moeilijk of te lang. Bij het wiskunde-examen ging het daarnaast ook over een mogelijke inhoudelijke fout in een grafiek."
Nieuwe normering
Deze veelvoorkomende klachten worden door het LAKS gebundeld en doorgestuurd naar CITO en CvTE, de organisaties die de examens opstellen en afnemen. Als een klacht terecht blijkt, kan er een aanvulling worden gedaan op het correctievoorschrift. Dit betekent dat de normering van een examen wordt aangepast.
Naast klachten over de inhoud, kunnen leerlingen ook bij het LAKS klagen over bijvoorbeeld geluidsoverlast tijdens het maken van het examen. Maar hoe weet je als organisatie of je een bericht over herrie op de gang of een brandalarm serieus moet nemen?
"We bekijken per klacht wat we ermee kunnen. Als er wordt geklaagd over een docent met een rommelende maag dan kunnen we daar niet zoveel mee, maar als de klacht redelijk klinkt dan bellen we de school", zegt Amoilafoe. Hij denkt niet dat veel leerlingen voor de grap berichten insturen. "Het is mogelijk om anoniem een klacht in te sturen, maar we zien dat 99 procent de persoonsgegevens invult. Dan sta je wel achter je klacht."
En hoewel het LAKS niet voor alle klachten een oplossing kan bieden, nemen ze volgens Amoilafoe alle berichten en telefoontjes die binnenkomen serieus. "We kunnen actief aan de slag met organisatorische dingen en inhoudelijke vragen, maar we zijn er ook om een luisterend oor te bieden. De examenperiode kan heel stressvol zijn, het is voor leerlingen fijn dat ze dan hun frustraties kunnen uiten."
Een drempel
Dat er ieder jaar meer geklaagd wordt, wil volgens Amoilafoe niet zeggen dat er ook daadwerkelijk meer te klagen ís over de examens. "Ik denk dat leerlingen ons gewoon steeds beter weten te vinden. Het is ook makkelijk geworden om je uit te spreken. Vroeger kon je alleen bellen, dat kan best een drempel zijn. We krijgen nu de meeste klachten online binnen."