Ruim 1 miljard voor Queen-songs

Tijdloze hits als goudmijn: Bieber, Queen en Hermes House Band verkopen hun muziekrechten

Door Martin Kuiper··Aangepast:
© ANP / Denis O'ReganTijdloze hits als goudmijn: Bieber, Queen en Hermes House Band verkopen hun muziekrechten
RTL

Muziekrechten zijn hot. De laatste jaren verkochten Bob Dylan en Bruce Springsteen hun rechten voor honderden miljoen euro's en volgens vakblad Variety staat Queen op het punt 1 miljard euro voor hun songs te krijgen.

"Verhalen over de verkoop van de Queen-catalogus hoor ik al een paar jaar", zegt Andre de Raaff van entertainmentbedrijf CTM en dé Nederlandse expert op dit gebied. "Een miljard klinkt heel veel. Eigenlijk te veel op basis van de huidige jaaromzet van de streaming van Queen-nummers. Ik gok dat imagerechten en toekomstige technieken als hologrammen ook onderdeel zijn van de deal."

Phil Collins en Ronnie Flex

De Raaff beheert met CTM onder andere de publishingrechten van Phil Collins en Ronnie Flex. Heeft hij een verklaring voor de trend dat veel artiesten hun oeuvre de laatste jaren te gelde maken?

"Streaming heeft ervoor gezorgd dat de muziekindustrie financieel gezond is geworden na een moeilijke periode van dalende albumverkopen", zegt De Raaff. "Investeringsfondsen zien muzikale evergreens als een stabiele investering."

En die investeringsfondsen leggen grof geld neer voor klassiekers als Bohemian Rhapsody, Born In The USA en Blowin' In The Wind. Maar voor we verdergaan eerst een korte uitleg. Een opgenomen nummer heeft drie soorten rechten: songwriting, publishing en master.

Phil Collins.© ANP
Phil Collins.

Songwritingrechten zijn van de componisten van een liedje, onder te verdelen in tekst en muziek. Publishing gaat over het recht om een song uit te geven. Ten slotte heb je de masterrechten, op de officiële plaatopnamen. 

Hermes House Band

Dan wat recente deals. Rod Stewart kreeg bijna 100 miljoen euro van het bedrijf Iconic Artists voor al zijn muziekrechten en de erven Michael Jackson verkochten de helft van de publishing- en masterrechten aan Sony Music voor ruim 550 miljoen euro. De Nederlandse coverband Hermes House Band bracht deze maand de masterrechten onder bij de Duitse tak van Universal. 

Een telefoontje naar Hermes House Band voor de precieze inhoud van de deal levert niets op. "We gaan er verder niet op in", aldus het management. Volgens De Raaff gaat het niet om een gigantische deal. "Zonder een detail te weten, denk ik dat het om een paar miljoen gaat."

De Hermes House Band voelt als een vreemde eend tussen Queen en Bruce Springsteen, maar dat valt wel mee. "Ze spelen covers van grote hits en hebben enkele hits gehad, waarbij vooral I Will Survive een enorm succes is geweest in Frankrijk en Duitsland."

En laat I Will Survive nou bij elk sportevenement weer uit volle borst meegezongen worden. "Elk WK en EK weer. Het is bij uitstek geschikt voor commercials", legt De Raaff uit.

Radar Love

Radar Love van Golden Earring is ook zo'n nummer waar blijvende interesse in is. "De song wordt regelmatig in reclames gebruikt en dat levert genoeg op", zegt Golden Earring-zanger Barry Hay, die de tekst schreef. Hij verdient nog goed aan de wereldhit uit 1973. "Een emmer vol per jaar, zeg maar", lacht hij. "Radar Love staat over de hele wereld in playlists. Het nummer wordt heel veel gedraaid."

Kopers kijken vooral naar de opbrengst van muziekrechten op de lange termijn. Vandaar dat er vooral interesse is in het werk van muzikale oudgedienden. Die hebben zich immers bewezen.

Barry Hay van Golden Earring.© ANP
Barry Hay van Golden Earring.

Hay wordt ook regelmatig benaderd. "Ik krijg vaak aanbiedingen uit Amerika of ze mijn catalogus voor 1 jaar kunnen beheren. Het is een mooi rock-'n-rollidee om veel geld te hebben, maar wat schiet je ermee op?", zegt Hay.

De zanger van Golden Earring houdt zijn rechten zelf. "Na gesprekken met geïnteresseerden kreeg ik een wijze raad. Of ik het geld nodig had? Nee. Ik heb genoeg verdiend om niet meer te hoeven werken. Bovendien blijft mijn muziek tot zeventig jaar na mijn dood geld opleveren. Goed voor mijn kinderen en kleinkinderen."

Jonge artiesten

Niet alleen artiesten op leeftijd verzilveren hun muziekrechten. Zo verkocht de jonge superster Justin Bieber de rechten op zijn werk van voor 2022 voor bijna 190 miljoen euro aan Hipgnosis Song Management. Ook hier geldt weer: het werk van Bieber heeft zijn waarde bewezen.

De jonge Nederlandse songwriter Quinty van der Geest ziet ook mogelijkheden en biedt sinds een klein jaar haar muziekrechten te koop aan. "Mensen kunnen voor minimaal 149,95 euro instappen en voor 5000 euro krijgen ze op dit moment maximaal 6,5 procent van mijn oeuvre", legt ze uit. "Dan hebben ze een belang in de acht nummers die ik al heb uitgebracht, maar worden ze ook eigenaar van toekomstig werk."

Quinty van der Geest© Henk Ravenhorst
Quinty van der Geest

Quinty's Community, zoals de zangeres haar aandeelhouders noemt, bestaat nu uit honderd mensen en er is ruimte voor 500 investeerders. "Ik heb nu 100.000 euro opgehaald en kan me anderhalf jaar richten op mijn muziek, inclusief promotie en videoclips. Veel investeerders geloven in mijn carrière en zijn daarom ingestapt."

Uitverkochte Ziggo Dome

Haar streefbedrag is 750.000 euro, een uitverkochte Ziggo Dome en een wereldtournee. "Het gaat de goede kant op. Toen de eerste mensen instapten in oktober 2023, had ik 700 maandelijkse luisteraars op Spotify, nu ruim 17.000."

Van der Geest verwelkomde onlangs haar eerste investeerders uit Amerika en België en loopt over van ambitie. "Ze kan groot worden, maar de kans is natuurlijk klein", verwacht De Raaff. "Van alle artiesten flopt 95 procent. Mensen die bij haar instappen doen dat meer uit emotie en minder voor het rendement. Ze vinden het leuk om te helpen en hoeven niet veel te betalen."