Apple haalt reclamefilmpje offline na veel kritiek uit Thailand
Apple heeft een reclamefilmpje dat zich afspeelt in Thailand offline gehaald. Dat doet het bedrijf nadat het bakken vol kritiek over zich heen kreeg van onder meer Thaise politici en influencers. Het filmpje zou Thailand afschilderen als een onderontwikkeld en verouderd land.
Het filmpje stond al sinds 18 juli online op het YouTube-kanaal van Apple en was gisteren ruim 5,4 miljoen keer bekeken. Het was het vijfde deel van een reclameserie waarbij Apple een groep collega's volgt bij het uitvoeren van opdrachten en het oplossen van problemen met producten en diensten van Apple.
Deze aflevering, waar dus zoveel kritiek op was, speelde zich af in Bangkok en Rayong. De groep collega's was naar Thailand afgereisd voor een lowbudgetzoektocht naar een nieuwe verpakkingsfabriek.
Beelden expres verouderd
In het filmpje reden de hoofdrolspelers rond in een Thaise tuktuk, kwamen ze in contact met eigenzinnige lokale bewoners en verbleven ze in een vervallen hotel in Bangkok. Critici beweren dat de beelden zijn bewerkt met een vervaagde sepiatint om er extra oud uit te zien, schrijft onder meer CNN.
Daarnaast zouden de camera's zich vooral hebben gericht op armoedige architectuur. Anderen klaagden over de luchthavenscènes in de video, waarin een van de personages zijn bagage verliest en hulp zoekt bij een lokaal grondpersoneelslid genaamd 'Happy'.
'Thailand is een modern land'
CNN sprak met influencer David William die veel kritiek op de reclamespot uitte op TikTok. Sommige filmpjes waarin hij zich boos maakt, zijn al ruim 15 miljoen keer bekeken. William woont al bijna tien jaar in Thailand. Over een scène waarin de acteurs in een taxi zitten, zei hij: "In tien jaar tijd heb ik zelf nog nooit een taxi gezien die er zo slecht uitzag. Thailand is een modern, veilig en mooi land."
Apple verklaarde vandaag dat het niet de bedoeling was Thailand te beledigen met de commercial, die het bedrijf samen met een lokaal productiebedrijf heeft gemaakt. "Onze bedoeling was om het optimisme en de cultuur van het land te vieren en we verontschuldigen ons dat we de levendigheid van het huidige Thailand niet volledig hebben vastgelegd. De film wordt daarom niet meer uitgezonden."