Musk daagt voormalige adverteerders op X om 'boycot' voor rechter
Elon Musk daagt met zijn socialemediaplatform X een grote groep adverteerders voor de rechter. De topman van X beweert dat de bedrijven, onder meer Unilever en Mars, tegen hem zouden samenspannen.
De bedrijven stopten met adverteren op X omdat ze vonden dat Musk niet genoeg actie ondernam om schadelijke berichten met bijvoorbeeld misinformatie op het platform te weren.
X zou hierdoor miljarden aan inkomsten zijn misgelopen. "We hebben twee jaar lang geprobeerd aardig te zijn. Nu is het oorlog", schrijft Musk in een bericht op X.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
In de aanklacht stelt het bedrijf van Musk dat het initiatief voor de boycot afkomstig was van de Global Alliance for Responsible Media (GARM) en de World Federation of Advertisers.
Een deskundige betwijfelt of de rechtszaak veel kans maakt. X moet aantonen dat er een feitelijke overeenkomst bestaat om tot een boycot over te gaan die door elke adverteerder is ondertekend. Dat zal niet meevallen, voorspelt Christine Bartholomew, een antitrustprofessor aan de universiteit van Buffalo. "En zelfs als Musk de zaak wint, dan kan hij bedrijven niet dwingen om weer te gaan adverteren op X."
Antisemitische berichten
De advertentie-inkomsten bij X zakten fors in nadat Musk het bedrijf in 2022 had gekocht. Bedrijven waren met name verontwaardigd over sommige antisemitische berichten die op X werden gepubliceerd.
Musk noemt zichzelf een voorvechter van vrije meningsuiting. Toen hij het platform overnam werden bijvoorbeeld al snel weer accounts toegelaten die eerder van X waren geband, bijvoorbeeld vanwege het verspreiden van misinformatie. Dit gebeurde onder meer bij het account van de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump.
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.