Grolsch deelde 0.0-bier uit in volle winkelstraat: 'Gaan we niet meer doen'
Grolsch gaat kritischer kijken naar waar het zijn 0.0-bier weggeeft ter promotie. Dat heeft het bedrijf besloten na vragen van RTL Nieuws. Afgelopen weekend werden de alcoholvrije drankjes uitgedeeld in een drukke Kalverstraat in Amsterdam, onder meer aan jongeren. Dat is tegen de richtlijnen van de Reclamecode in.
In de bekendste winkelstraat van de hoofdstad werden zaterdag gratis 0.0-biertjes weggegeven van het merk Peroni Nastro Azzurro. Dat gebeurde door Grolsch, verantwoordelijk voor de verkoop van de alcoholvrije drank in Nederland.
Binnen mum van tijd leeg
Een wit karretje met daarbovenop een groot bierflesje was volgeladen met de drankjes en stond geparkeerd voor sneakerwinkel Snipes. Twee medewerkers van een samplingbureau gaven de 0.0'etjes gratis weg. Hierdoor was de kar binnen een mum van tijd leeg.
Volgens de wet mag je aan iedereen alcoholvrije drank verkopen – en dus ook gratis weggeven. Maar in richtlijnen van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) staat dat bedrijven geen bier zonder alcohol mogen geven aan minderjarigen. Ook Grolsch heeft zich hieraan geconformeerd.
"Wij willen niet dat 0.0-bier een springplank is naar alcoholhoudende drank", zegt Peter de Wolf, directeur van STIVA. "Het moet een alternatief zijn voor volwassenen. Als dit ook aan jongeren is gegeven, is dit een overtreding van de reclamecode."
'Identiteitskaart gevraagd'
Een woordvoerder van Grolsch laat weten dat zij het samplingbureau regels heeft meegegeven om het drankje niet aan jongeren onder de 18 jaar te geven. Hij stelt dat afgelopen zaterdag aan verschillende mensen de identiteitskaart is gevraagd om de leeftijd te controleren en zegt het 'te betreuren' dat het toch is fout gegaan.
Martijn Planken, campagnestrateeg en bedenker van het initiatief Ik Pas, gelooft niet veel van de lezing dat zou zijn gecontroleerd op de leeftijd van mensen die een drankje wilden. "Als je daar met je karretje staat en er staan hele drommen mensen om je heen die allemaal gretig hun handje uitsteken voor een blikje, en als het je werk is om al die blikjes gratis weg te geven, dan kun je er vergif op innemen dat er niet gevraagd wordt aan al die mensen hoe oud ze zijn. Daar is de situatie totaal niet naar."
Dat is wel belangrijk, zegt Planken, want hij noemt het schadelijk dat jongeren op deze manier al jong en gratis in aanraking komen met bier. "Kinderen komen uit frisdrankland. Bier is bitter, er is geen frisdrank die daarop lijkt. Je moet dus aan de smaak van bier wennen als je dat gaat drinken. Hoe eerder kinderen dit doen, door bijvoorbeeld een 0.0-biertje, hoe eerder ze bier met alcohol gaan drinken. Dat is kwalijk, die gewenningsperiode moet pas beginnen als jongeren 18+ zijn."
'Werven bewust jongeren'
Planken denkt mede hierom dat het niet toevallig is dat Grolsch juist in winkelstraten staat. "De Kalverstraat is een shoppingwalhalla voor tieners, een omgeving waar ze bijvoorbeeld nieuwe schoenen kopen. Als je juist voor zo'n schoenenwinkel gaat staan en bier gaat aanprijzen, dan werf je bewust jongeren als nieuwe klant. Dat is voor zo'n bedrijf gunstig: hoe jonger de klant, des te langer ze klant blijven en des te meer je eraan hebt."
Grolsch geeft aan het belangrijk te vinden om zijn campagnes verantwoord uit te voeren. "Daarom zullen we direct samen met het samplingbureau actie ondernemen om dit in toekomst te voorkomen. We willen heel drukke straten en plekken waar ook veel jeugd is voortaan vermijden, en daarmee kritischer naar de locatie kijken."
Alcohol veroorzaakt veel gezondheidsproblemen en andere nadelen in de samenleving. Bekijk de video die we eerder maakten over de 'meest geaccepteerde drug van Nederland':