Meer volkoren in kant-en-klaarmaaltijden huismerken: 'Te weinig ambitie bij A-merken'
In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 maaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous. "In een jaar tijd is het aantal kant-en-klaarmaaltijden met volkorengranen meer dan verdubbeld."
"In 2023 bevatten slechts 21 van die maaltijden volkorengranen, nu zijn dat er 52", bericht de Consumentenbond.
Stijging door eerder onderzoek
De bond heeft de beweegredenen van de producenten niet onderzocht, maar denkt dat de groei te maken kan hebben met hun eerdere onderzoek naar de producten.
Ook wordt het Preventieakkoord genoemd, waarin de overheid met tientallen partijen plannen maakte om de bevolking gezonder te laten leven.
De Consumentenbond is erg blij met deze vooruitgang en benadrukt dat volkorengranen belangrijk zijn, omdat deze veel meer vezels en vitamines en mineralen bevatten dan witte granen.
Weinig ambitie bij A-merken
Uit het onderzoek blijkt dat vooral makers van huismerken vaker volkoren in hun producten stoppen, en dat de ambitie bij de A-merken nog wat verder te zoeken is.
"Helaas merken we bij de A-merken in ons onderzoek nog veel te weinig ambitie. Sommige fabrikanten zeggen dat volkorenproducten niet in de smaak zouden vallen bij consumenten", zegt de bond. "Maar panelonderzoek van eind 2023 laat iets anders zien. Slechts 5 procent van de deelnemers gaf aan voorkeur te hebben voor witte granen."
Supermarkt Lidl blijkt van alle makers van huismerken voorop te lopen in het gebruik van volkorengranen.
Suikertaks Noorwegen
In Noorwegen doen ze er voor de gezondheid nog een schepje bovenop en geldt een suikertaks, een belasting op suiker. De echte Noorse zoetekauwen reizen daarom de grens over om betaalbaar snoep te halen, te zien in onderstaande video: