Na succesvolle pilot

Opgelet! Vanaf nu overal in het land flitspalen voor 30 kilometer per uur mogelijk

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Editorial / Marcel AntonisseOpgelet! Vanaf nu overal in het land flitspalen voor 30 kilometer per uur mogelijk
RTL

Vanaf vandaag is het overal in het land mogelijk om flitspalen in te zetten die controleren op wegen waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Dat is de uitkomst na een pilot met deze flitspalen in Amsterdam.

Sinds juni dit jaar werd op meerdere plekken in Amsterdam gecontroleerd op de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Volgens het Openbaar Ministerie zijn er steeds meer gemeenten die de maximumsnelheid naar beneden halen van 50 naar 30 kilometer per uur. 

Risico ernstige ongevallen verlagen

"De behoefte om op deze snelheidslimiet te handhaven wordt daarmee ook groter, want hoe meer bestuurders zich aan de maximumsnelheid houden, hoe lager het risico op ernstige ongevallen."

Om te handhaven, moet de maximumsnelheid wel bij de inrichting van de weg passen. Omdat er eerder nog geen duidelijke eisen voor de inrichting van een 30 km/u-weg waren, was structureel handhaven op 30 km/u met flitspalen tot voor kort niet mogelijk. Dat verandert nu dus.

Start proef met flitspalen voor 30 kilometer per uur in Amsterdam
Lees ook

Start proef met flitspalen voor 30 kilometer per uur in Amsterdam

De pilot laat volgens het OM zien dat handhaven met flitspalen op 30 km/u effectief kan zijn. De flitspalen zorgden er mede voor dat de gemiddeld gereden snelheid is gedaald, en daarmee het risico op (ernstige) ongevallen.

Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2019 wijst uit dat bij een snelheid van 30 kilometer per uur de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto stijgt tot 95 procent, wat 10 procent hoger is dan bij 50 km/u. 

Ongelukken nemen af

Daarnaast wordt verwacht dat het aantal ongelukken met 20 tot 30 procent zal afnemen als alle weggebruikers langzamer rijden.

Bij het beoordelen van locaties voor handhaving op 30 km/u wordt, net zoals bij alle flitspalen, gekeken naar de weginrichting, de aanwezige risico’s (zoals oversteekplaatsen en kruisingen) en de inzet van andere maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes. Handhaving van de maximumsnelheid door middel van controles blijft een laatste mogelijkheid.

Editie NL maakt in 2021 al een video over het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Editie NL-verslaggever Lonneke Haveman testte hoeveel verschil dat maakte:

Lees meer over
VerkeerVerkeersboete