Start proef met flitspalen voor 30 kilometer per uur in Amsterdam
In Amsterdam geldt sinds 8 december vorig jaar in een groot deel van de stad een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Vanaf vandaag wordt daar ook op gehandhaafd en worden flitspalen op de nieuwe snelheid aangepast.
Het gaat om een proef.
Flexflitsers
Volgens het Openbaar Ministerie houden bestuurders zich nog lang niet overal aan de snelheidslimiet. Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn om dat te bereiken, start het OM daarom vandaag met de pilot.
Op de Stadhouderskade worden de vier vaste flitspalen ingesteld op de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Wie te hard rijdt, krijgt een boete. Ook komen er verplaatsbare flitsapparaten op de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht.
Een flexflitser blijft ongeveer twee maanden op dezelfde plek staan.
Editie NL maakt in 2021 al een video over het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Editie NL-verslaggever Lonneke Haveman testte hoeveel verschil dat maakte:
Verkeersveiligheid
Amsterdam begon met de aanpassing van de maximumsnelheid om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2019 wijst uit dat bij een snelheid van 30 kilometer per uur (km/u) de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto stijgt tot 95 procent, wat 10 procent hoger is dan bij 50 km/u.
Daarnaast wordt verwacht dat het aantal ongelukken met 20 tot 30 procent zal afnemen als alle weggebruikers langzamer rijden.