Uurtje werk, 1500 euro: hoe Jans schoonmoeder werd opgelicht door slotenmaker
Loodgieters, dakdekkers, en slotenmakers, als je ze nodig hebt, ben je blij als ze snel langskomen. Maar de Consumentenbond en toezichthouder ACM waarschuwen ook al jaren dat er oplichters tussen zitten. Jan van der Velde kan erover meepraten: "Mijn schoonmoeder was haar sleutel kwijt en kon niet bij haar rollator komen." Even later betaalde ze 1500 euro.
De klus deze week bij Jacqueline (83), de schoonmoeder van Van der Velde: een nieuw slot op een kelderbox. Het kostte een uurtje werk, waarna direct dat enorme bedrag afgerekend moest worden.
300 euro cash
En dat viel op. De vrouw van Van der Velde heeft inzage in de rekening van haar moeder uit Spijkenisse. Zij zag plots iets opvallends gebeuren: "Mijn vrouw zag ineens een bedrag van 1200 euro afgeschreven worden van de rekening van haar moeder", zegt Van der Velde. De overige 300 euro betaalde ze daarna nog cash. Van der Velde is er nog boos over.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Maar waarom betaalde Jacqueline zo gemakkelijk? "Er brak lichte paniek uit toen ze haar sleutel kwijt was van de kelderbox. Ze was bang om te laat te komen voor haar afspraak bij de huisarts." Zelf naar een slotenmaker zoeken kon ze niet, want ze heeft geen internet. Gelukkig was er de buurvrouw.
'Helemaal overdonderd'
"Op Google vond ze via 'slotenmaker Spijkenisse' iemand die binnen een half uur ter plaatse was", vertelt de schoonzoon. "De man brak het oude slot open en plaatste een nieuw slot. En presenteerde haar de rekening van 1501,19 euro die ze direct moest betalen. Mijn schoonmoeder was helemaal overdonderd."
Van der Velde besloot om de rekening van de slotenmaker online te zetten. "Ik krijg veel persoonlijke verhalen van mensen die hetzelfde is overkomen. Een advocaat bood zelfs aan om mij kosteloos bij te staan als ik verdere stappen wil ondernemen." Maar Van der Velde laat het hierbij. "Mijn schoonmoeder is oud en trekt dit allemaal niet."
Boete van 200.000 euro
Bij de schoonmoeder van Van der Velde was sprake van een noodgeval en paniek. Onbetrouwbare bedrijfjes maken gretig gebruik van deze twee situaties. Exacte cijfers zijn er niet, maar de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM) ziet het aantal bedrijven die (veel) te hoge bedragen vragen voor een simpele klus wel toenemen.
Voorbeelden van malafide praktijken zijn er genoeg. De toezichthouder legde eerder al een slotenmakerbedrijf in Helmond een boete op van 200.000 euro voor agressief en misleidend handelen.
Een boete opleggen is wat de toezichthouder kan doen tegen deze oplichters. Maar wat kun je zelf doen om uit handen te blijven van malafide slotenmakers?
Tip 1
Het loont de moeite om verder te kijken dan pagina één op Google. Hier vind je vaak wel de betrouwbare slotenmakers. "Er wordt door oplichters betaald om bovenaan te verschijnen op Google", zegt de Consumentenbond.
Tip 2
Malafide slotenmakers maken vaak gebruik van tussenpersonen via bijvoorbeeld callcenters, zegt de woordvoerder van de Consumentenbond. "De persoon die je aan de telefoon krijgt, is dan niet dezelfde als degene die langskomt." Zij adviseert dan om op zoek te gaan naar slotenmaker in de buurt. "Of vraag familie of vrienden naar een bekende slotenmaker."
Tip 3
Check het bedrijf. "Bekijk het adres van het bedrijf. Is dit een bekend adres? Zo niet, dan is het mogelijk een onbetrouwbaar bedrijf. Controleer ook of de slotenmaker staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Of kijk of het is aangesloten bij een branchevereniging. Het is geen garantie, maar wel een houvast."
Maar bij een noodgeval slaan mensen deze stappen soms over. Logisch, want een dichte deur kan voor flinke paniek zorgen. Daarom ook nog deze laatste tip, die misschien was suf klinkt:
Tip 4
"Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt liggen bij een vriend of buur."