Hoofd leegmaken

Marathon van Rotterdam merkt Sifan Hassan-effect: opeens wil iedereen rennen

Door Mireille Sneekes··Aangepast:
© AFPMarathon van Rotterdam merkt Sifan Hassan-effect: opeens wil iedereen rennen
RTL

Slechts tweeënhalf uur tijd was er dinsdagmiddag nodig om de 17.000 toegangsbewijzen voor de marathon in Rotterdam uit te verkopen. Vorig jaar duurde dat nog een week. Dat was toen al een record. Waar komt al die interesse vandaan?

Hardlopen zit in de lift. De toegangsbewijzen voor de 44ste editie van de 42,2 kilometer in Rotterdam, die in april 2025 plaatsvindt, gingen in no-time over de digitale toonbank. Lopers die dinsdag te laat waren, zoeken via Marktplaats naar een startbewijs. Velen zetten in de advertentie niet hoe veel ze bieden, maar een enkeling geeft aan er 200 euro voor over te hebben.

Het lukte Lotte Leurs dinsdag wel een startbewijs te kopen. Ze begon in oktober 2023 met hardlopen. In een halfjaar tijd breidde ze haar runs uit van 10 naar 40 kilometer. Zo deed de 28-jarige in april 2023 mee aan de marathon van Rotterdam. Toen ze over de finish kwam, dacht ze: dit doe ik nooit meer. Toch kocht ze dinsdag een toegangsbewijs voor de komende editie. "Mijn broertje doet ook mee. Als hij het doet, doe ik het ook."

Fysieke uitdaging

Het hardlopen werkt verslavend, maar er is meer dan dat. Lotte heeft een fulltime kantoorbaan. Na het werken maakt ze haar hoofd leeg door in de natuur hard te lopen. De behoefte om in te spannen om zo rust te vinden, is één van de redenen die sportfilosoof Sandra Meeuwsen toewijst aan de toenemende populariteit van het rennen van lange afstanden. 

Waar we vroeger joegen of verzamelden, of fysiek zwaar werk deden in een fabriek, hebben we tegenwoordig veelal een comfortabele baan waarbij we veel zitten. Daardoor ontstaat een gebrek aan fysieke uitdaging, stelt sportfilosoof Meeuwsen. "We schakelen ons lichaam uit als we achter de computer werken, maar de drang om te bewegen blijft. We willen ons lichaam voelen en merken dat we ons hebben ingespannen. Door het in beweging te brengen, maken we er weer contact mee."

Langzamer lopen

Uit een groot onderzoek waarvoor RunRepeat 107,9 miljoen raceresultaten van meer dan 70.000 evenementen van 1986 tot 2018 analyseerde, blijkt dat de deelnemers aan loopevenementen langzamer zijn dan ooit. De gemiddelde eindtijd van mannelijke marathonlopers nam tussen 1986 en 2018 toe met ruim veertig minuten. Dat duidt erop dat ook minder ervaren deelnemers meedoen.

Daarnaast gelooft Meeuwsen dat duursporten, en in het bijzonder die in de buitenlucht, worden ingezet als medicijn tegen de hectische wereld. "De beste remedie daartegen is door het lichaam aan het werk te zetten. Door te bewegen zet je de sluizen open naar gevoel en emotie. Bovendien geeft sporten in de natuur een ongelooflijke impuls aan mentaal welzijn."

Sifan Hassan-effect

Zij en sportpsycholoog Rico Schuijers geloven bovendien dat het snelle verkopen van de startbewijzen voor de marathon in Rotterdam te maken heeft met de topprestatie van Sifan Hassan. Tijdens de Olympische Spelen in Parijs won ze goud op de marathon.

Meeuwsen: "Er is onderzoek gedaan of het winnen van olympisch goud leidt tot meer sportdeelname. Daaruit blijkt dat het effect heel kort is." Dat is het aantal dagen tussen de prestatie van Hassan en de inschrijving voor de marathon in Rotterdam ook, namelijk negen.

Deelname duurder, maar marathon Rotterdam toch in no-time uitverkocht: 'Uniek'
Lees ook

Deelname duurder, maar marathon Rotterdam toch in no-time uitverkocht: 'Uniek'

"En Sifan Hassan vertegenwoordigt de veranderende Nederlandse samenleving. Ze is een rolmodel voor groepen met een migratieachtergrond en daardoor stromen nieuwe groepen toe tot het hardlopen. Het inclusievermogen is de kracht van sport."

Doel delen

Lotte wilde bij haar eerste marathon vooral de finish halen. Nu dat is gelukt, wil ze 'm sneller lopen. Van vier uur en acht minuten naar onder de vier uur. "Ik moet een doel hebben om ergens consistent mee om te gaan."

Het behalen van haar doelen deelt ze via sociale media zoals TikTok en Instagram. Ze loopt vaak hard met een vriendin. "Ik stond er niet alleen voor. Als je het alleen doet, is het saai. Een doel delen, motiveert. Ik vind het leuk om te delen waar ik mee bezig ben. Regelmatig vragen andere hardlopers om tips, maar vind het ook leuk om de verhalen van anderen te zien."

Dat is een ander aspect dat filosoof Meeuwsen aanhaalt: de mens is en blijft een gemeenschapsdier. We hebben de drang om te delen wie we zijn en wat we kunnen, zoals bijvoorbeeld op sportapps als Strava.

"Een wedstrijd is het ultieme moment om te laten zien wat je kunt. Het zorgt voor een excellerend gevoel. Je verheft jezelf over de alledaagsheid", aldus Meeuwsen.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
HardlopenMarathon van Rotterdam