Klanten Kruidvat boos om misgrijpen goedkope pretparkkaartjes: 'Dé zomermisser van 2024'
Gratis pretparkkaartjes bij aankoop van één of twee actieproducten bij Kruidvat, met een minimale aankoopwaarde van 4 euro. Veel mensen sprongen er bovenop en de kortingsbonnen waren binnen no-time niet meer te verkrijgen. Op sociale media zijn mensen boos. "Ik koop voorlopig niets meer bij jullie." Na de klachtenregen maakte Kruidvat bekend morgen (donderdag) opnieuw kaarten in omloop te brengen voor klanten.
Zo werkt het: je koopt bijvoorbeeld twee pakken maandverband ter waarde van 4,48 euro en krijgt een activatiecode per mail toegestuurd. Bijvoorbeeld voor een entreeticket ter waarde van 44,95 euro, dat was in ieder geval de belofte van Kruidvat. Als je de activatiecode wilt verzilveren, word je doorgelinkt naar een andere pagina.
Maar op kruidvatpretparkenactie.nl kom je er dan helaas achter dat de kaarten voor de meest gewilde pretparken, zoals Bobbejaanland, Julianatoren, Wildlands en Walibi Belgium al niet meer beschikbaar zijn.
Uitverkocht
Dat de kaarten zo snel uitverkocht zijn, maakt veel los op Facebook. "Hoe kan het dat de kaarten de eerste dag al op zijn?", is te lezen. Een andere teleurgestelde Kruidvatklant schrijft: "Jullie moeten je schamen! Mensen van alles laten kopen voor vouchers, wil je ze inleveren is het uitverkocht, dit kan gewoon echt niet." De klantenservice van Kruidvat heeft de handen vol.
'Wij zijn overrompeld'
Een woordvoerder van Kruidvat betreurt dat klanten teleurgesteld zijn. "Wij zijn zelf ook een beetje overrompeld", zegt Sander Khouw. "Van tevoren maak je als bedrijf een inschatting, dat het zo snel zou gaan hadden we niet verwacht." Hoeveel actievouchers er precies in zijn gekocht mag Khouw niet vrijgeven. "Het gaat in zijn totaliteit wel om vele duizenden actievouchers", zegt hij.
De woordvoerder laat later op de avond weten dat Kruidvat de actie morgen (donderdag) toch weer voortzet. "Er zullen dan substantieel meer kaarten beschikbaar komen voor klanten", zegt hij. Hoeveel precies, dat kon hij niet zeggen. Het op=op-principe blijft wel van kracht.
"We bedienen wekelijks meer dan 5 miljoen klanten. We houden al onze klanten graag tevreden. Maar dit is gewoon iets wat kan gebeuren bij zo'n actie." De tickets worden dan ook niet aangevuld. "Het was een op=op actie."
Een actie die 'de zomermisser van 2024' werd, als je het marketingdeskundige Paul Moers vraagt. "Dit is de waanzin ten top, en dat voor een serieuze retailer. Je weet gewoon dat een actie als deze uit de hand gaat lopen en daar doe je je klanten absoluut geen plezier mee", reageert Moers.
"Je maakt mensen blij met een dooie mus. Dat is het domste wat je kunt doen. Het is echt een hele ondoordachte, stompzinnige actie."
Voordelig dagje weg
'Steeds verrassend, altijd voordelig', luidt de slogan van de Kruidvat. Dat was ook de bedoeling van deze pretpark actie. "We gunden onze klanten graag een voordelig dagje weg."
Veel teleurgestelde klanten zijn extra boos omdat veel kaartjes nu op Marktplaats worden aangeboden. "Er zijn heel wat gelukkigen die voor 12 euro 4 tickets hebben ingekocht voor Bobbejaanland en mooi te koop zetten op Marktplaats", schrijft een teleurgestelde klant.
Aangeboden op Marktplaats
Dat mensen de kaartjes nu op Marktplaats aanbieden, vindt de woordvoerder jammer. "Helaas doe je daar als bedrijf weinig aan." Volgens Khouw staat het klanten vrij om de gekochte producten te retourneren. "Los van deze actie mogen onze klanten producten altijd retourneren of omruilen."
Maar Moers vindt dat Kruidvat zijn verantwoordelijkheid ontloopt. "Mijn advies: geef je fouten toe, leer ervan en doe het geen tweede keer. Allerlei excuses gaan zoeken is het laatste wat je nu moet doen en getuigt van amateurisme. Kruidvat had veel beter na moeten denken. Dit is zo spotgoedkoop en je weet hoe Nederlanders zijn, die gaan onmiddellijk al die actieproducten aanschaffen. Het verbaast mij echt in hoge mate dat een professioneel bedrijf zo'n misser kan maken."
De woordvoerder van Kruidvat laat weten dat er vanaf 29.08.2024 weer tickets beschikbaar worden gesteld, waardoor de 'meeste' pretparken weer te boeken zijn.