Scholen worstelen met opladen fietsaccu's: 'Het zijn brandgevaarlijke dingen'
Onderwijsinstellingen worstelen met het opladen van elektrische fietsen van leerlingen op school. Het opladen van een accu kan misgaan en leiden tot brand. Om die reden nemen de onderwijsinstellingen maatregelen, op twee middelbare scholen is opladen voortaan zelfs helemaal verboden.
"Kom voortaan met een opgeladen accu naar school!" Met die oproep begint het Vathorst College een brief aan haar leerlingen en hun ouders. Waar een poos geleden nog een enkele leerling van de school in Amersfoort een fietsaccu wilde opladen op school, zijn dat er inmiddels veel meer.
Brandweer
De accu's uit fatbikes of andere elektrische fietsen lijken misschien veilig, maar als de grote batterij bijvoorbeeld valt of beschadigd raakt, kan die te warm worden bij het opladen en zo brandgevaar opleveren. Dat ziet er dan zo uit:
De brandweer gaf de school dan ook een dringend advies. Daarop besloot de school dat het opladen van fietsaccu's op school niet langer mag.
Op het Alfa-college, een mbo in Groningen, ging het al eens mis. Afgelopen zomer brak daar 's nachts brand uit door een fietsaccu. Een lokaal raakte vol rook. De brandweer moest een raam vernielen om de rook te laten ontsnappen.
Verbod
RTL Nieuws deed een rondgang langs acht onderwijsinstellingen over het opladen van fietsaccu's op school. Daarvan antwoordden twee middelbare scholen dat ze het opladen van fietsaccu's op school hebben verboden: het Vathorst College en het Aeres VMBO in Velp.
Die laatstgenoemde school dacht goed bezig te zijn, vertelt teamleider Herm Aalders. Op de school stond een laptopkast met daarin stekkerdozen. "Wij dachten: die accu's zijn veilig, dus laad ze daar maar in op", zegt Aalders. Tot de school contact had met de brandweer en schrok van de risico's. Sindsdien mag het opladen niet meer in het gebouw, en buiten opladen kan niet.
Op de school in Velp zitten zo'n zevenhonderd leerlingen. "Sommige leerlingen moeten heel ver fietsen, maar de accu's zijn brandgevaarlijke dingen. Als ze branden, krijg je ze niet meer uit."
Worsteling
Andere onderwijsinstellingen worstelen met het opladen van de batterijen. Ze willen een soortgelijk incident als op het Alfa voorkomen, maar tegelijkertijd fietsen stimuleren. Alleen rijden lang niet alle tieners op veilige elektrische fietsen. "Er staan in de fietsenstalling ook niet-goedgekeurde fatbikes", zegt de woordvoerder van het Alfa.
In deze video legt de brandweer aan RTL Nieuws uit over de gevaren:
De mbo-instelling zoekt nog naar een oplossing. "Er bestaan bijvoorbeeld brandveilige cabines", zegt de woordvoerder. Dat is ook een optie voor het Astrum College in Velp. In de fietsenkelder mogen accu's niet worden opgeladen. Als er brand uitbreekt, kan die zich uitbreiden onder de school. Daarom heeft de school buiten een oplaadpunt gecreëerd.
Op het Lindecollege in Wolvega is dit de oplossing: een stalen, overdekte fietsenstalling waar de fiets aan de lader kan op 20 meter van de school. Kosten? 10.000 euro, voor veertig fietsen.
Het Zwin College in Oostburg schafte al een speciale kast aan met tien vakken voor fietsaccu's. "Meer kunnen er gewoon niet tegelijk opgeladen worden", zegt Peter-Martijn Hellemons, directeur bedrijfsvoering van de scholengemeenschap.
Investering
Het prijskaartje dat aan de kast hing? 2400 euro. Maar volgens Hellemons moet-ie tien tot vijftien jaar meegaan, wat de kosten op jaarbasis aanzienlijk naar beneden brengt. En de school moet wel investeren gezien de ligging in het zuiden van Zeeland. Hellemons: "Het is uitgestrekt gebied, dus we moeten ervoor zorgen dat onze leerlingen naar school kunnen komen."
"Een forse investering", noemt een medewerker van het Astrum een brandveilige cabine. "Vaak kun je met een accu heen en weer naar school fietsen, anders zijn de stroomkosten voor de school. En kluizen neerzetten kost ook geld. Daar is niet zomaar budget voor."