Oproep aan Schoof

Campagne #nietinmijnnaam tegen steun Israël: 'Vraag is of juiste mensen worden bereikt'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP / InstagramCampagne #nietinmijnnaam tegen steun Israël: 'Vraag is of juiste mensen worden bereikt'
RTL

De tijdlijnen op sociale media worden sinds donderdag gevuld met foto's van bekende (en onbekende) Nederlanders, gepaard met de woorden: 'Niet in mijn naam'. Zij spreken zich via deze weg uit tegen de steun van het Nederlandse kabinet aan Israël, dat oorlog voert met onder meer Hamas in Gaza. Maar maakt zo'n campagne ook impact?

Het gaat om een campagne van Oxfam Novib, gericht aan premier Dick Schoof. "Nederland, maak mij niet langer medeplichtig", luidt de boodschap. 

Gericht aan de premier

Dat de oproepen, die onder meer zijn gedeeld door Beau van Erven Dorens, S10 en Roxeanne Hazes, specifiek aan het adres van de minister-president zijn gericht, zorgt volgens campagnestrateeg Marije Brinkhorst van campagnebureau Meute voor veel zichtbaarheid. "Dit soort acties staat alleen niet op zichzelf", zegt zij. "Wij zeggen altijd: campagnes zijn langlopende acties waarbij je constant zaadjes plant bij een bepaalde doelgroep."

Hoewel Dick Schoof waarschijnlijk niet zelf achter de knoppen van het socialemedia-account @minpres zit, kan het volgens Brinkhorst wel zijn dat de premier gevoelig is voor de grote hoeveelheid berichten. "Hij zal niet de druk voelen die jij zou voelen wanneer je zelf zo vaak zou worden getagd in een bericht. Maar het is wel een heel goed drukmiddel waarmee journalisten of politici hem kunnen bevragen. Zeker wanneer zoveel mensen de boodschap langere tijd delen."

Kabinet krijgt advies: gooi beleid om en erken Palestijnse staat
Lees ook

Kabinet krijgt advies: gooi beleid om en erken Palestijnse staat

Schoof lijkt vooralsnog geen gehoor te geven aan de oproep. "Als het gaat om het Nederlandse beleid van Israël, wil ik nogmaals benadrukken dat het kabinet echt hecht aan de veiligheid en het bestaansrecht van Israël", antwoordt hij op een vraag van politiek commentator Frits Wester.

"Daarnaast roepen we Israël consistent op zich aan het humanitair oorlogsrecht te houden. We willen meer humanitaire hulp in Gaza en we willen de-escalatie. En we roepen nog steeds op tot een staakt-het-vuren. Dat zal mijn reactie ook blijven, ook naar aanleiding van de oproep van Oxfam Novib."

Volgens Schoof is 'het geluid uit de samenleving altijd een factor die je moet betrekken'. "Dit is één geluid. Uiteindelijk beslissen we in de Kamer over het Nederlandse beleid. In die zin zou het zin kunnen hebben. Ik ben niet ziende blind en horend doof. Maar ik ga niet meteen zeggen dat ik het kabinetsbeleid ga wijzigen als ik brieven krijg."

Juiste doelgroep bereiken

Dat de oproep #nietinmijnnaam veel wordt gedeeld, betekent zoals Schoof zegt ook niet dat iedereen in Nederland hetzelfde gevoel deelt. "Het bereikt veel mensen, maar de vraag is of het ook de juiste mensen bereikt om het kabinet in beweging te brengen", zegt Brinkhorst.

Het gebruik van bekende koppen, om ze zo maar even te noemen, heeft hier wel nog invloed op. "We noemen dat autoriteit", zegt Brinkhorst. "We nemen sneller iets aan van mensen die belangrijk zijn, of die wij zelf belangrijk vinden."

De campagne roept daarnaast een tegenreactie op van mensen die het niet met de boodschap eens zijn. Zo deelde senator Annabel Nanninga van JA21 een vergelijkbare zwart-witfoto van zichzelf op sociale media, met daarbij de tekst 'Breng ze thuis', gericht op de door Hamas gegijzelde Israëliërs. "Je ziet dat er een beetje aversie komt bij een groep die je eigenlijk zou willen bereiken met deze campagne."

Herhaling van belang

Het is bovendien lastig om in te schatten wat voor invloed de campagne überhaupt zal hebben, stelt de campagnestrateeg. Het perspectief van een doelgroep verandert volgens de strateeg ook niet zomaar in een dag. "Hoe vaker en hoe zichtbaarder de boodschap, hoe meer effect het gaat hebben."

De timing is volgens haar dan ook geen toeval: anderhalve week geleden trad Amnesty International naar buiten met een rapport, waarin staat dat Israël genocide pleegt in Gaza. "Dat heeft ook een bepaalde vorm van autoriteit", zegt Brinkhorst. "Ik denk wel dat er sprake is van een momentum. Dat kan de boodschap versterken."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
Dick SchoofOxfam NovibOorlog tussen Hamas en IsraëlNederland