Crowdfunding voor vrouwvriendelijk alternatief voor eendenbek, ontwikkeling kost jaren

Het nieuws ging begin april als een lopend vuurtje: er is een vrouwvriendelijk alternatief voor de eendenbek ontworpen die gynaecologisch onderzoek minder pijnlijk moet maken. De ontwerpster is nu een crowdfunding begonnen, voor geld om het medische hulpmiddel verder te ontwikkelen.
Wat een uitvinding, denk je misschien als vrouw. Hier zullen de investeerders toch voor in de rij staan? Zo simpel is dat niet, vertelt ingenieur Tamara Hoveling van TU Delft, die samen met collega Ariadna Izcara Gual de 'Lilium' ontworpen heeft.
"Er zijn wel financieringsaanvragen die we kunnen doen, bijvoorbeeld bij fondsen voor wetenschappelijk onderzoek, of startupfondsen. Maar dat kost veel tijd en veel aanvragen worden afgekeurd."
100.000 euro
Hoveling is daarom een crowdfunding begonnen om 100.000 euro op te halen. Dat geld is nodig om uit te zoeken of haar ontwerp goed werkt en of het inderdaad comfortabeler is. Daarvoor moet een veilig, verbeterd prototype ontwikkeld worden dat in de zorg op vrouwen getest kan worden.
In de video hieronder laat ze zien hoe haar eerste ontwerp eruitziet:
Hovelings ontwerp heeft heel veel aandacht gekregen op tv, in kranten en op sociale media. "Daarna heb ik zoveel positieve reacties gekregen. De onprettige eendenbek was iets dat wij graag wilden oplossen, maar dat het probleem zo groot was, dat had ik niet gedacht."
Heftige verhalen
Vrouwen namen contact met haar op met heftige verhalen over traumatische ervaringen. "Iemand vertelde dat ze een week had gebloed na gynaecologisch onderzoek. Een vrouw van 70 die op jonge leeftijd een onderzoek had gehad, vertrouwde me toe dat ze het daarna nooit meer heeft gedurfd om een gynaecologische test te doen."
Door alle aandacht ontstond het idee voor de crowdfunding. "Als wij een mooi bedrag binnenkrijgen via persoonlijke donaties, kunnen we meteen aantonen dat er vraag naar is. Laten zien dat er mensen zijn die zo graag willen dat het gebeurt dat ze er een paar euro voor over hebben."
Maar ook al zou de inzameling hard gaan, de ontwikkeling van een nieuw medisch hulpmiddel is een proces dat veel tijd kost, schetst Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Universiteit Maastricht.
Waar nu geld voor gevraagd wordt, is nog maar de eerste fase. "Na verder onderzoek en ontwikkeling moet je ook zorgen dat het product gecertificeerd is en dat huisartsen en gynaecologen overtuigd zijn dat jouw hulpmiddel beter is. Dan moet je de productie opschalen en komen er andere investeringskosten bij, zoals die voor de marketing. Dat alles is meestal niet de expertise van een uitvinder of onderzoeker. Dus zie je vaak dat een groot bedrijf het dan overneemt."
Enkele jaren tot 5 jaar
Van een uitvinding tot een product op de markt brengen, daar moet je zeker wel een paar jaar voor rekenen, misschien wel 5 jaar, is de schatting van hoogleraar Groot.