Vrouwonvriendelijk

Walibi trekt reclame met doodsbange vrouw definitief terug na ophef

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Walibi HollandWalibi trekt reclame met doodsbange vrouw definitief terug na ophef
RTL

Walibi Holland trekt een commercial rondom Walibi Fright Nights, waarin te zien is hoe een doodsbange vrouw als object wordt verkocht op een veiling van 'freaks', definitief offline. Dat gebeurde nadat er veel ophef was ontstaan rondom deze video.

Eerder werd besloten de video tijdelijk offline te halen. De video zou tot en met zondag niet te zien zijn en vandaag weer online komen. Op dat besluit komt het park nu terug.

De ophef ontstond vorige week toen het pretperk een campagnevideo lanceerde rondom het populaire Walibi Fright Nights. Daarin was de mascotte, de horrorclown Eddie, te zien die op een veiling een doodsbange vrouw verkoopt aan de hoogste bieder. Op het moment dat de vrouw wordt verkocht, zakt de glazen kist waarin zij zit naar beneden en vliegt het bloed tegen de wanden.

Walibi haalt commercial voor Halloween Fright Nights (tijdelijk) offline: 'Promoten femicide niet'
Lees ook

Walibi haalt commercial voor Halloween Fright Nights (tijdelijk) offline: 'Promoten femicide niet'

Femicide

Op sociale media ontstond al snel kritiek op de video en de vrouwonvriendelijke inhoud. Schrijver Nienke 's Gravenmade wees Walibi er op dat er 'iedere acht dagen een vrouw wordt vermoord , omdat ze een vrouw is.' Doek jullie marketingteam op, zei ze erbij.

Ook bij veel andere mensen schoot de video in het verkeerde keelgat. Het attractiepark zou femicide en vrouwenhandel promoten, zo waren de reacties. De video kwam bovendien woensdagmiddag online, nadat die ochtend in Duivendrecht de 17-jarige Lisa uit Abcoude dood werd gevonden. Zij was met geweld om het leven gebracht.

© Walibi Holland

Na de storm aan kritiek kwam Walibi donderdag met een reactie. Het park besloot om de video tijdelijk uit alle reclameuitingen terug te trekken. Een woordvoerder benadrukte echter dat de video na zondag weer gewoon te zien zou zijn. Ook op die verklaring kwam vervolgens veel kritiek.

Artistieke insteek

Op die verklaring komt het park dus nu zelf ook terug. In een nieuw statement schrijft Walibi Holland: "Wij begrijpen dat de beelden in de huidige maatschappelijke context gevoelig kunnen liggen en betreuren dat sommige mensen zich hierdoor gekwetst of ongemakkelijk hebben gevoeld. Uit respect voor deze gevoelens en rekening houdend met de recente gebeurtenissen hebben wij besloten de commercial definitief terug te trekken uit al onze communicatie."

Het park wil nog wel benadrukken dat de video gemaakt is 'vanuit een artistieke insteek die volledig in het teken staat van fictie, horror en overdrijving. De personages en situaties zijn karikaturaal en bewust ver verwijderd van de realiteit. Het is nooit onze bedoeling om geweld te normaliseren, te promoten of in verband te brengen met actuele gebeurtenissen."

Het park komt binnenkort met een nieuwe campagne rondom Fright Nights.

Lees meer over
BiddinghuizenFlevoland

Laatste video's van RTL Nieuws

01:39
Hard tegen hard tijdens belangrijkste debat van het jaar
RTL Nieuws

Hard tegen hard tijdens belangrijkste debat van het jaar

  1. 02:05
    CDA-leider Bontenbal onder vuur om verhogen btw voor meer Defensie-uitgaven
    Algemene Beschouwingen

    CDA-leider Bontenbal onder vuur om verhogen btw voor meer Defensie-uitgaven