Ook nieuwe snelweg A16 in rijrichting Delft en Den Haag open voor verkeer

Eindelijk is het zover: na jaren van wegwerkzaamheden, is nu ook de nieuwe snelweg van de A16 in de rijrichting Delft en Den Haag open voor verkeer. Afgelopen weekend vonden de laatste werkzaamheden plaats om de aansluiting met de nieuwe snelweg te maken. "Een langgekoesterde wens komt uit", aldus minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat.
De opening van dit laatste stuk snelweg moet volgens Tieman zorgen voor 'minder files, betere verbindingen en minder sluipverkeer'. "Het is mooi om te zien hoe een langgekoesterde wens hier uitkomt door vakmanschap en goede samenwerking."
Overlast
Vooral de Rotterdamse wijken Hillegersberg, Terbregge, Ommoord en Overschie zouden baat hebben bij de nieuwe snelweg. De verwachting is dat fileproblemen op de A13 bij Overschie en de A20 tussen het Kleinpolderplein en Terbregseplein door de nieuwe snelweg flink minder worden.
Bovendien heeft de nieuwe snelweg een halfverdiepte tunnel, extra geluidsschermen en extra stil asfalt gekregen. Daarmee wordt geprobeerd de overlast van de snelweg voor omwonenden te minimaliseren. Over het hele traject mag maximaal 100 kilometer per uur worden gereden.
Sinds 2019 werd aan het nieuwe snelwegproject van ruim elf kilometer lang gewerkt. Ook is er de afgelopen jaren gewerkt aan fietspaden en zogenoemde faunaroutes. Het project kostte in totaal 2 miljard euro. Volgens het ministerie van Infrastructuur was het de grootste vervangingsoperatie die ze ooit hebben gedaan.
Veel onderhoud
Veel wegen, bruggen en tunnels in Nederland zijn in de jaren vijftig en zestig gebouwd en aan het einde van hun levensduur. Daardoor vinden er de komende jaren nog veel wegwerkzaamheden plaats, waarbij de infrastructuur wordt vernieuwd of vervangen. Daar is nog veel geld voor nodig.
Volgens de Rekenkamer ontbreekt er de komende jaren 34,5 miljard euro om de wegen, vaarwegen en waterwerken in Nederland in stand te houden. Dat is het verschil tussen wat Rijkswaterstaat nodig acht en wat de minister beschikbaar stelt. Het tekort is uitgesplitst naar 20,5 miljard euro voor het hoofdwegennet, 10,6 miljard voor het hoofdvaarwegennet en 3,4 miljard voor het hoofdwatersysteem.


