Steeds meer verzekeringsfraudeurs: 'Claim voor zwarte schoenen, foto met witte'

Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen, ruim 1000 gevallen meer dan in 2023. Kunstmatige Intelligentie zou een reden kunnen zijn achter de stijging. In dit artikel een paar voorbeelden hoe mensen werden betrapt.
Elias van Hees van het Verbond van Verzekeraars zegt dat AI ook bij toezichthouders steeds meer aandacht heeft. "Het wordt ingezet om te frauderen, maar ook om fraudeurs op te sporen."
Maar toch zal het soms ook wel effect hebben. "Wat je niet ziet, constateer je niet. Dat is een lastige werkelijkheid", geeft Van Hees toe. "Sommigen zeggen dat dit het topje van de ijsberg is. Wij gaan ervan uit dat betere preventie en voorlichting fraude kan voorkomen."
Meerdere voorbeelden
Wat je ook niet wil is dat achter iedere klant en fraudeur wordt gezien, zegt Van Hees. Maar duizenden keren werden fraudeurs toch gepakt. Vier voorbeelden van het Verbond van Verzekeraars hoe dat ging:
1. Aanrijding tussen 2 bromfietsers
"Passagier van de tegenpartij meldt zich later met een claim in verband met schade aan een peperdure jas en schoenen. Hij zou ten val zijn gekomen.
Opvallend genoeg geen claim van de broek van de passagier. De tegenpartij zelf heeft geen letsel-/kledingschade geclaimd. Passagier bevestigt dat hij op één van de in het dossier aanwezige foto's te zien is. Op de foto's is zichtbaar dat hij op het moment van de aanrijding witte schoenen draagt, maar hij claimt schade aan zwarte schoenen."
2. Schade aan telefoon
"Klant liet op vakantie zijn telefoon vallen en claimde schade aan het scherm. Controle door de expert toonde aan dat het ingezonden beeld van het kapotte scherm afkomstig was van internet. Bovendien probeerde de klant een bril te claimen welke hij al eerder had geclaimd."
3. Stormschade
"Betrokkene claimt op zijn woonhuisverzekering stormschade aan zijn dak. Tijdens de schadebehandeling diende hij een herstelfactuur in. Controle van de weersomstandigheden op de bewuste dag leert dat er op de opgegeven schadedatum geen storm heeft plaatsgevonden. Bovendien waren er op die datum al (geplande) werkzaamheden aan het dak aan de gang."
4. Woninginbraak
"Betrokkene claimt dat er is ingebroken in zijn woning, waarbij onder andere sieraden zijn gestolen. Als bewijs van bezit van de sieraden worden foto's meegestuurd. Bij bestudering van de details van de foto's komt naar voren dat de foto's gemaakt zijn NA de diefstaldatum en op een locatie ver verwijderd van de woning."
Als fraude is aangetoond, nemen verzekeraars maatregelen zoals afwijzing van de aangevraagde verzekering of claim, beëindiging van de polis, terugvordering van onderzoekskosten of aangifte bij de politie. Ook kan een fraudeur worden opgenomen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem, het Extern Verwijzingsregister.
Dagelijks stelden verzekeraars gemiddeld 25 keer fraude vast. Daarmee werd dagelijks gemiddeld 260.000 euro aan schade voorkomen, aldus het Verbond.
"We zien in toenemende mate de relevantie van AI, want veel bedreigingen zijn cybergerelateerd. Kennis en kunde uitwisselen blijft enorm belangrijk om te voorkomen dat criminelen dezelfde 'trucs' bij verschillende verzekeraars uitproberen", zegt ook algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Zo moet volgens hem worden voorkomen dat goede klanten onnodig te veel premie betalen.
Bekijk ook: Oma Door (92) opgelicht door nepagent, trouwring met as opa weg

