'Wat zou uw reactie zijn?'

Extra bord? Extra kosten: hoe de horeca worstelt met 'gratis' service

Door Björn Beerthuizen··Aangepast:
© LinkedIn/Getty ImagesExtra bord? Extra kosten: hoe de horeca worstelt met 'gratis' service
RTL

Een horeca-ondernemer uit Venlo rekent extra geld voor bord en bestek als zijn gasten een gerecht willen delen. Overdreven? Steeds meer restaurants doen het. Ook het mandje brood en de karaf leidingwater staan als 'gratis service' onder druk, zegt regiovoorzitter bij Koninklijke Horeca Nederland Rob Baltus. Hij deelde het verhaal van zijn Venlose collega en ging viraal. "Wij worden maar geacht alles weg te geven".

'Dus je gaat uit eten, je bestelt een glaasje rood voor je partner en een blond biertje voor jezelf. Tijd voor een klein goulashsoepje en je deelt de Argentijnse steak met je partner. Het heeft gesmaakt, je vraagt om de rekening. Wat! 5 euro voor extra bestek en een bord? Hoe zou uw reactie zijn?'

Horecaondernemer Rob Baltus zette de 'ideale avond' een beetje vet aan, maar hij is bloedserieus. Als regiovoorzitter van KHN Noord-Holland wil hij met zijn post op LinkedIn de discussie beginnen rondom extra kosten die horecaondernemers rekenen. Bijvoorbeeld voor het mandje brood, die fles leidingwater of voor het bijzetten van een extra bordje en bestek, zoals de collega-ondernemer uit Venlo deed.

Betalen om te reserveren: restaurants stappen over op aanbetalingen door no-shows
Lees ook

Betalen om te reserveren: restaurants stappen over op aanbetalingen door no-shows

"Die vroeg mij om het bonnetje te delen om te kijken hoe collega's tegen zijn keuze aankijken. Ik deelde de rekening in een bericht op LinkedIn maar kon niet voorspellen dat dat bericht zo viraal zou gaan." Want reacties kwamen er. Wel meer dan duizend.

Zo reageerde Jaime Donata dat je als gastheer maar één etiquette hebt. 'Je gasten niet extra laten betalen voor het gebruik van een bord. Ook niet als ze een gang delen, omdat ze niet zoveel willen eten, óf omdat ze het gewoon niet zo breed hebben', schrijft hij. Henk Schoofs noemt het kortweg 'geen slim ondernemerschap' en volgens Rob Linssen is de 'horeca helemaal de weg kwijt.'

'Ik viel van mijn stoel'

Toch denkt lang niet iedereen zo over de actie van het Venloos restaurant. Een hoop mensen kunnen zich wel vinden in de keuze om geld te vragen voor het gebruik van extra servies. Zij wijzen erop dat de marges klein zijn en het misschien ook niet helemaal netjes is om gerechten te delen maar wel een plek voor twee bezet te houden.

"Ik zou zeggen reken maar iets meer, ze hebben tenslotte een tafel en stoel bezet gehad waar potentieel ook twee mensen hadden kunnen eten waardoor de omzet hoger zou uitkomen. Ze mochten ook samen in de warmte zitten, gebruik maken van het toilet en het personeel stond voor jullie klaar", schrijft Huub.

De verontwaardiging valt bij onze zuiderburen al helemaal verkeerd. "Ik viel als Vlaming bijna van mijn stoel toen ik deze Nederlandse post las", schrijft Bruno Verhofstede.

"Hoe besta je het om een restaurant binnen te stappen, slechts één gerecht te durven bestellen en dit vervolgens met twee personen te willen opeten? Als je dit probeert te doen in het bourgondische Vlaanderen, wordt dit simpelweg geweigerd of vraagt men je vriendelijk het restaurant te verlaten. On-ge-loof-lijk".

Toch is de discussie ook in België niet nieuw. Daar was het ook nieuws toen restauranteigenaar Bart Gils van het Antwerpse Bart-a-Vin geld ging vragen voor borden en bestek voor zijn maaltijddelende gasten.

"Ik heb dat inderdaad een tijd gehanteerd. Mensen kwamen hier wel met vijf man eten om vervolgens verschillende gerechten te delen. Mijn personeelskosten kan ik niet delen. Die zijn het laatste jaar met 24.000 euro gestegen. Ik heb het vooral gedaan om gasten daarvan bewust te maken. Ik verdien namelijk niets aan die paar euro voor een extra bord. Als ik de trein van Antwerpen naar Amsterdam pak, kan ik ook niet twee haltes langer gratis blijven zitten."

Tegennatuurlijk

Het is precies dat gevoel waar Baltus wil aanraken. De marges zijn volgens hem zo klein geworden, dat horeca-ondernemers dit soort extra kosten wel moeten rekenen. "De tijd dat je de gestegen kosten kon doorberekenen in de prijs van die biefstuk zijn voorbij. Gasten moeten zich realiseren dat je betaalt voor de hele beleving. Voor die jas die wordt aangenomen, voor die mooie plek bij de open haard." 

Het is volgens Baltus balanceren voor de restauranthouder. De persoon die een gerecht deelt krijgt er namelijk wel een volle bak friet en een volle bak sla bij. Het druist volledig tegen de natuur van de horeca-ondernemer in om leidingwater en servies op de rekening te zetten, maar we moeten wel. We kunnen niet alle handelingen in de prijs van die biefstuk stoppen."

Hoe doen ze dat in andere landen?

In augustus vorig jaar was een restaurant in Oostenrijk nog het middelpunt van een felle discussie op sociale media. Het restaurant rekende maar liefst 8 euro voor een leeg bord. In landen als Frankrijk en Italië is het normaal om kosten voor 'couverts' terug te vinden op de rekening.

Italië-correspondent Sophie van der Meer: "Het is hier zeker gebruikelijk om de 'coperto' op de rekening terug te vinden. Niet in ieder restaurant maar zeker in de wat duurdere restaurants waar tafellinnen op tafel komt is het heel normaal. Die gewoonte stamt nog uit de middeleeuwen toen mensen hun eigen eten meebrachten naar bars en herbergen. Voor bord en bestek werd geld gerekend omdat er toch een plek werd ingenomen. Overigens staat daar tegenover dat fooi geven in dit land dan weer niet gebruikelijk is."

Lees meer over
Koninklijke Horeca NederlandHoreca

Laatste video's van RTL Nieuws

01:19
De photobooth bestaat 100 jaar: zo veranderde het onze manier van poseren
Hokje met invloed

De photobooth bestaat 100 jaar: zo veranderde het onze manier van poseren

  1. 02:47
    Menselijke prullenbakken tegen vuurwerk: 'Die dingen worden nu eenmaal opgeblazen'
    Katwijk

    Menselijke prullenbakken tegen vuurwerk: 'Die dingen worden nu eenmaal opgeblazen'