Bosbranden bij Marseille

Berlinda werd geëvacueerd in Frankrijk: 'We hoorden gasflessen exploderen'

Door Evy van der Sanden··Aangepast:
© Privécollectie Berlinda.Berlinda werd geëvacueerd in Frankrijk: 'We hoorden gasflessen exploderen'
RTL

Berlinda Oostindiën zat gisterenavond samen met haar gezin pizza te eten op een camping in Frankrijk, toen plotseling het ene na het andere blusvliegtuig over haar hoofd vloog. Het bleek foute boel. "Uiteindelijk zagen we de vlammen boven de bomen uitkomen. Dat was echt eng."

Zo'n 1200 personen werden vannacht door de Franse autoriteiten in veiligheid gebracht in verband met een felle bosbrand ten westen van de Zuid-Franse havenstad Marseille. Op drie campings werden mensen geëvacueerd.

Onder hen de Nederlandse Berlinda Oostindiën (46), haar man, haar 11-jarige zoontje en haar 8-jarige dochter. Eerder die avond maakten ze nog een laatste avondwandeling. De volgende dag zou het gezin uit Nieuwleusen naar Nederland rijden.

Dwarrelen in de lucht

Maar dat ging niet door. Tijdens het avondeten vlogen ineens blusvliegtuigen over het gezin heen, er bleek een grote brand te zijn. Haar zoontje vond die vliegtuigen maar wat mooi. En Berlinda maakte zich nog geen zorgen. "Die vliegtuigen haalden water, één vliegtuig had rode vloeistof. Ik dacht: het zal zo wel onder controle zijn."

Grote bosbrand Zuid-Frankrijk, 1200 personen geëvacueerd
Lees ook

De evacuatie

Niets bleek minder waar. Al snel kwam de brandweer de camping op. "We moesten ervoor zorgen dat we wegkwamen. We hadden al onze spullen al ingepakt voor vertrek de volgende dag, maar mochten niet meer weg met de auto."

Ze konden nog net hun telefoons pakken, zegt Berlinda. "Onze zoon had niet eens een shirt aan. Toen we wegreden, zag ik alles gloeien en had ik wel een slikmomentje. Ik dacht: dit kan zomaar slecht aflopen."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Samen met andere campinggasten werd Berlinda naar een strandje gebracht. Daar zagen en hoorden ze letterlijk hoe slecht het ging. "Rookwolken trokken over de camping en verderop hoorden we gasflessen exploderen."

De rook kwam bovendien steeds dichterbij, vertelt Berlinda. "Toen het donker werd, zagen we de gloed van het vuur weerkaatsen op gebouwen achter ons. Dat was heftig. We zijn bij de branding gaan zitten, want de vlammen zagen er steeds erger uit. In het ergste geval konden we dan het water in."

Mondkapjes

Zover kwam het gelukkig niet. De geëvacueerde campinggasten werden met busjes naar een sporthal gebracht waar ze konden overnachten. Daar kregen ze een mondkapje en wat eten en drinken. Later kwamen er veldbedjes.

Rookwolken boven de camping van Berlinda.© Privécollectie Berlinda.
Rookwolken boven de camping van Berlinda.

Hoewel Berlinda's dochtertje in paniek was over haar knuffels die nog in de auto lagen, hebben de kinderen vannacht gewoon geslapen. Maar zij en haar man deden geen oog dicht. "Je zit de hele nacht in onzekerheid: wat gaat er met onze camping en spullen gebeuren, hoe komen we thuis?"

Op die vraag kreeg Berlinda vandaag antwoord. Ze werd vanavond teruggebracht naar de camping. Alle spullen bleken nog helemaal heel. "Een absolute opluchting." En dat is niet zo vanzelfsprekend. "De camping om de hoek bij een haventje schijnt helemaal weg te zijn."

De kinderen en man van Berlinda.© Privécollectie Berlinda.
De kinderen en man van Berlinda.

Berlinda rijdt vandaag nog naar Nederland. Terug van een vakantie die ze eigenlijk helemaal niet zouden hebben. "Vanwege corona zouden we niet op vakantie gaan. Maar uiteindelijk dachten we: als je voldoende afstand houdt, wat kan je dan verder gebeuren?"

De brand is een domper, maar de vakantie was heerlijk, zegt Berlinda. "Bosbranden kun je overal krijgen. Shit happens. Maar nu wel met gierende banden naar huis."

Berlinda en haar gezin naar terugkomst op de camping.© Privécollectie Berlinda.
Berlinda en haar gezin naar terugkomst op de camping.