The Joe Rogan Experience

Omstreden podcastmaker Joe Rogan: man van extremen brengt Spotify in het nauw

Door Fabio Bravo Rebolledo··Aangepast:
© Getty ImagesOmstreden podcastmaker Joe Rogan: man van extremen brengt Spotify in het nauw
RTL

Spotify zit in zijn maag met Joe Rogan. De marktwaarde van het bedrijf is na de rel rond de podcastmaker bijna twee miljard euro gedaald. Wie is deze Rogan, de man die muzikanten van Spotify jaagt én maker van een van de populairste podcasts allertijden. "Hij zoekt graag het extreme op en nodigt het liefst controversiële types uit", zegt podcastkenner Koos Tervooren.

Al sinds 2009 maakt Joe Rogan 'The Joe Rogan Experience'. De 54-jarige Amerikaan is tevens stand-upcomedian en was vroeger een fanatieke vechtsporter. 

Het concept van zijn podcast is simpel: Rogan nodigt iedere aflevering een gast uit en vervolgens praten ze samen urenlang over verschillende onderwerpen. 

Nepnieuws op Spotify is schadelijk, maar alles verwijderen is niet eenvoudig
Lees ook

Nepnieuws op Spotify is schadelijk, maar alles verwijderen is niet eenvoudig

Rendierdieet en joint rokende Musk

Podcastkenner Koos Tervooren, eigenaar van Microphone Media, keek vroeger graag naar 'The Joe Rogan Experience'. Tervooren vertelt dat werkelijk alles in de podcast kan worden besproken. 

"Zo heeft Rogan weleens verteld over zijn ervaringen met drugs, maar ook over zijn dieet waarbij hij alleen maar rendiervlees at. Hij zoekt graag het extreme op en nodigt ook het liefst controversiële types uit."

Een voorbeeld: tijdens de podcast met Teslabaas Elon Musk besloten beide heren een joint op te steken. De podcast, die toen ook nog op YouTube te bekijken was, ging viral.

Het fragment van het joint-roken is te zien vanaf 2:10:24

'Koopje voor Spotify'

'The Joe Rogan Experience' groeide snel in populariteit en kreeg daarmee de aandacht van de grote streamingsdiensten. In 2020 sloot Rogan een exclusieve deal met Spotify: voor 100 miljoen dollar waren zijn podcasts voortaan alleen nog te beluisteren via de streamingsdienst. 

Een 'koopje' volgens Tervooren. "Spotify wil de grote podcaststrijd winnen van de concurrenten. Met deze deal kregen ze exclusief één van de grootste podcasts aller tijden op hun platform. Dat trekt natuurlijk luisteraars en de kans is groot dat die dan ook weer doorklikken naar andere podcasts op Spotify."

Coronapodcasts

Ook corona is voor Rogan een geliefd onderwerp in zijn podcasts en ook hiervoor nodigt hij vooral controversiële sprekers uit. 

Vooral de aflevering met viroloog Robert Malone deed veel stof opwaaien. Malone claimt daarin dat hij de uitvinder is van de mRNA-technologie die in verschillende coronavaccins wordt gebruikt. Volgens hem lijdt het volk nu aan een 'massale psychose' waardoor zij geloven in de werking van het vaccin. Malone is meerdere malen op de vingers getikt voor het verspreiden van onjuiste informatie over het coronavirus. 

Voor honderden artsen en wetenschappers was deze aflevering de druppel. Ze schreven een open brief aan Spotify waarin ze opriepen om de podcast offline te halen.

Daarnaast wilden meerdere muzikanten, onder wie Neil Young en Joni Mitchell, dat hun muziek van Spotify verdween. Voor Young was het simpel: of Neil Young of Joe Rogan op Spotify. 

Muziek of podcastplatform? 

De vraag is nu: hoe belangrijk is Rogan voor Spotify? De New York Times noemde de podcastmaker al eens 'too big to cancel'.

Tervooren: "Die 100 miljoen dollar die ze hebben betaald voor de podcast was voor Spotify een prikkie, het heeft ze enorm veel luisteraars en advertentie-inkomsten opgeleverd. Maar nu zijn ze naast twee prominente muzikanten ook twee miljard aan waarde kwijt."

'Podcasts zijn gratis content'

Toch zal Spotify de podcast niet zomaar opgeven, vertelt economieverslaggever Harm Teunis. Volgens Teunis zijn de podcasts een belangrijk onderdeel in de strategie van het bedrijf. 

Teunis: "Spotify heeft al jaren geleden gezegd: wij willen in de breedste zin het grootste audioplatform ter wereld zijn. Daar horen muziek, audioboeken en podcasts bij. Daarvoor heeft Spotify podcastproducenten overgenomen en er zijn exclusieve podcastdeals gesloten met onder anderen Harry en Meghan, Michelle Obama en natuurlijk Joe Rogan."

Teunis legt uit dat podcasts een financieel voordeel opleveren voor Spotify. "Voor ieder liedje dat wordt gedraaid, moet Spotify royalty's betalen aan de artiest. Bij een podcast hoef je niets per keer te betalen, maar verdient Spotify wel aan de abonnementen en advertenties. De meeste podcastmakers krijgen ook niets van Spotify, alleen een deel van de advertentieopbrengsten."

Die advertentieopbrengsten stijgen aanzienlijk, vertelde CEO Daniel Ek vorig jaar in een interview. Het precieze aandeel van podcasts daarin liet hij achterwege, maar duidelijk was dat Spotify dankzij de podcasts veel meer adverteerders aan zich heeft kunnen binden. 

Desinformatie bestrijden

Spotify gaat de podcast niet verwijderen, maar heeft inmiddels een statement gegeven naar aanleiding van alle kritiek. De streamingdienst kondigt aan dat er aanpassingen komen om desinformatie op het platform te bestrijden.

Zo worden luisteraars van podcasts over het coronavirus voortaan doorverwezen naar een speciale 'Covid-19-hub' vol met betrouwbare data en links naar wetenschappelijke publicaties. Teunis: "Hiermee proberen ze de onrust te bestrijden. Niet zozeer de keuze Neil Young of Joe Rogan, maar die onrust is een belangrijke oorzaak voor de beursdaling."

Rogan: 'Plaats voor afwijkende meningen'

Op zijn Instagrampagina reageerde ook Rogan vanochtend op alle kritiek. Hij heeft aangegeven voortaan beter onderzoek te doen en betreurt het dat meerdere artiesten Spotify vanwege hem hebben verlaten.

Toch verdedigt Rogan zijn podcast ook. Hij zegt zich te blijven inzetten om mensen met een andere mening bij hem aan tafel te krijgen. Mensen die volgens hem deskundig zijn, maar niet meegaan in het mainstreamverhaal.

Tervooren verwacht niet dat de podcast van Rogan nu enorm gaat veranderen. "Hij gaat nu niet opeens de meest reguliere wetenschappers uitnodigen. Het idee van zijn podcast is om de extremen te laten zien, dat is waarom mensen luisteren en dat is wat hij zal blijven doen."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
Joe RoganSpotifyPodcast