Nationale luchtvaartmaatschappij Nieuw-Zeeland laat klimaatdoel voor 2030 los
De nationale luchtvaartmaatschappij van Nieuw-Zeeland heeft vandaag laten weten dat het klimaatdoel voor 2030 van tafel gaat, omdat het 'onhaalbaar' is. Lange wachttijden voor nieuwe toestellen en slecht verkrijgbare duurzame brandstof gooien roet in het eten.
Air New Zealand noemt het klimaatdoel dat het voor 2030 gesteld had 'niet haalbaar'. Dat doel werd pas in 2022 gesteld, meldt de BBC. Het bedrijf gaat nu uitzoeken wat wél mogelijk is, meldt de topman van het bedrijf in een verklaring.
De klimaatdoelen van de luchtvaartmaatschappij waren ambitieuzer dan die van KLM in Nederland. Zo wilde Air New Zealand in 2030 zo'n 29 procent minder CO2 uitstoten dan in 2019. Bij KLM is het doel om 12 procent minder CO2 uit te stoten.
KLM geeft niet op
"Daar houden we aan vast", laat een woordvoerder van KLM desgevraagd aan RTL Nieuws weten. "Tegelijkertijd erkennen we dat het niet gemakkelijk is om de luchtvaart te decarboniseren." De zoektocht naar alternatieve vliegtuigbrandstof verloopt ook bij KLM moeizaam. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat (Europese) overheden te hulp schieten om de productie ervan te stimuleren.
De levering van schonere en stillere toestellen ligt bij KLM 'nagenoeg op schema'. Dat scheelt dan weer in vergelijking met de concurrentie uit Nieuw-Zeeland.
2 procent van alle uitstoot
Wereldwijd moeten luchtvaartmaatschappijen over minder dan zes jaar 5 procent minder CO2 uitstoten. Volgens Reuters is Air New Zealand de eerste grote luchtvaartmaatschappij die haar klimaatdoelen loslaat. Vliegreizen zijn goed voor ongeveer 2 procent van alle uitstoot wereldwijd. Air New Zealand blijft wel bij het doel om in 2050 CO2-neutraal te vliegen.
De luchtvaartsector is een van de lastigste sectoren om te verduurzamen, omdat er weinig alternatieven beschikbaar zijn voor de kerosine die in de toestellen gaat.
Air New Zealand-topman Greg Foran zegt dat de klimaatdoelen niet te halen zijn, omdat de levering van nieuwe toestellen langer op zich laat wachten. Deze nieuwe vliegtuigen moeten milieubewuster vliegen dan de huidige toestellen.
'Ambitieuze doelen niet halen'
Klimaatexperts reageren in Nieuw-Zeelandse media kritisch op de aankondiging van Air New Zealand. Onderzoeker op het gebied van duurzaam transport, Paul Callister, laat aan radiozender RNZ weten dat 'Air New Zealand al lang wist dat het de doelen niet zou halen'.
"Het is een patroon aan het worden in de luchtvaartsector: bedrijven zetten ambitieuze doelen, om ze vervolgens niet te halen", stelt hij. "Intussen blijft de uitstoot verder toenemen."