150 km/u op de snelweg: eerste EU-land verhoogt maximumsnelheid

Automobilisten die graag het gaspedaal indrukken, kunnen hun lol op in Tsjechië. Dat land wordt het eerste EU-land dat het toestaat om 150 km/u te rijden op een snelweg.
Er is al jaren discussie over, maar vanaf oktober gaat het echt gebeuren. Op een nagenoeg recht traject van 50 kilometer lang tussen Tabor en Ceske Budejovice (Budweis), op de D3 van Praag naar Linz in Oostenrijk, gaat de snelheid omhoog.
De Dienst Wegen en Snelwegen (RSD) is al begonnen met het plaatsen van 42 elektronische borden die de maximumsnelheid zullen reguleren. De huidige maximumsnelheid van 130 km/u blijft de standaard, maar er mag 20 km/u harder gereden wanneer de omstandigheden het toelaten: helder weer, droge wegen, rustig verkeer en geen wegwerkzaamheden.
Het land investeert 55 miljoen Tsjechische kronen in het project, omgerekend zo’n 2,25 miljoen euro. Mocht het een succes zijn, dan is er de optie de maatregel uit te breiden naar twee andere snelwegen: de D1 en de D11.
Een maximumsnelheid van 150 km/u is een primeur te noemen in de EU, hoewel de Autobahn in Duitsland officieel geen maximumsnelheid kent. Daar moeten automobilisten wel goed op matrixborden letten, want die geven toch vaak een maximum aan. Dat heeft te maken met milieu- of geluidshinder. Op sommige stukken mag je daar dus wel harder.
Mislukt project Oostenrijk
Oostenrijk experimenteerde overigens tussen 2018 en 2020 al met een verhoogde limiet van 140 km/u. Maar dat project werd uiteindelijk geen permanente maatregel: het werd stopgezet wegens een te hoge CO2-uitstoot.
In Nederland verlaagde de overheid in 2020 de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u om milieuredenen. De regering bepaalde onlangs dat op drie trajecten weer 130 km/u is toegestaan, zelfs overdag.
PVV-leider Geert Wilders zei in december gematigd tevreden te zijn over de hoeveelheid wegen waarop 130 mag worden gereden: