Dodelijk tramongeluk Lissabon ontstond door losgeraakte kabel

Vlak voor het dodelijke tramongeluk in Lissabon liet een kabel los die twee wagons met elkaar verbond. Dat blijkt uit de eerste onderzoeksresultaten van GPIAAF, de instantie die dergelijke ongevallen onderzoekt.
Op de ochtend voor de crash zou nog een visuele inspectie hebben plaatsgevonden. Toen kwamen volgens onderzoekers geen problemen aan het licht.
Meerdere werknemers van Carris, het transportbedrijf van Lissabon, hebben 'opeenvolgende klachten' over de staat van het onderhoud gemeld bij de leiding. En dat al jarenlang. Dat vertelde Manuel Leal, voorman van de vakbonden Fectrans en STRUP.
Het ongeluk met de Glória-funicular, de historische kabeltram in de oude centrumwijk Bairro Alto van Lissabon, is een zware klap voor de stad. Naast de 16 doden zijn er zeker 21 ernstig gewonden gevallen. Getuigen vertellen dat een van de trams plots in hoog tempo omlaag reed, ontspoorde en een gebouw ramde.
Hieronder zie je beelden van het ongeluk.
Het voertuig crashte volgens onderzoekers vermoedelijk met een snelheid van circa 60 kilometer per uur. Het hele incident voltrok zich in minder dan een minuut.
Geschokte reacties
Het ongeval leidde in Portugal tot geschokte reacties. Premier Luís Montenegro sprak over een van de meest tragische gebeurtenissen uit de recente geschiedenis van zijn land.
Jaarlijks maken er drie miljoen mensen gebruik van de trams. "Lissabon is binnen Europa in vrij korte tijd een van de populairste bestemmingen geworden voor een stedentrip", zegt correspondent Richard Hogenkamp. Ook veel Nederlanders bezoeken de stad. Voor zover bekend zijn er geen Nederlanders betrokken bij het ongeluk.
Kabeltram uitgelegd
"Een kabeltram, of funicular, zijn eigenlijk twee trams die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn", zegt Hans de Lange, adviseur veiligheid bij het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB en kenner van historische trams. "Als de ene tram omhoog gaat, gaat de andere omlaag. Het is een evenwichtssysteem. De elektromotor compenseert voor het verschil in energie. Dat is nodig wanneer er bijvoorbeeld een verschil in passagiers en een verschillende afstand tot de katrol is. Het verschil tussen een volle en een lege tram kan namelijk wel 3000 kilo zijn."
"Bij aankomst zet de bestuurder de tram op de rem. Dat is een parkeerrem, want onderweg heb je in principe geen rem nodig. De rem die nu dus niet gefunctioneerd heeft, is een noodrem, bedoeld om de tram op te vangen als de kabel breekt."
"Het onderhoud moet je op locatie doen. Dat is veel lastiger dan als je de trams naar een werkplaats kan halen."
