Onbemand schip Sea Hunter gaat de wereldzeeën veroveren
Niet alleen zelfrijdende auto's en vliegende drones zijn in opkomst, ook de scheepvaart gaat het stuur uit handen geven. Het Amerikaanse ministerie van Defensie zal de komende jaren onderzoek doen met een schip van 40 meter zonder bemanning.
Het schip, de Sea Hunter, kan volgens de Amerikanen voor een revolutie zorgen in de scheepvaart. Als alles volgens plan gaat, kan het onbemande schip volledig zelfstandig maanden op zee varen. Omdat het zelf koers bepaalt met behulp van sonartechniek, hoeft het schip ook niet op afstand bestuurd te worden.
Zelf op zoek naar mijnen
Dat zou tal van voordelen hebben. Het schip moet marineschepen bijvoorbeeld op een veilige manier van voorraad kunnen voorzien. Of het kan zelf op zoek gaan naar mijnen of vijandige onderzeeërs.
Ook is het een stuk goedkoper, omdat er geen personeelsvoorzieningen nodig zijn zoals toiletten en kantines. En hoewel het er op papier ook uitziet als een uitstekend oorlogsschip, zeggen de Amerikanen voorlopig niet van plan te zijn om de Sea Hunter te bewapenen.
Nederland wacht onderzoek af
De Sea Hunter is ontwikkeld door defensie in de VS. De Nederlandse Koninklijke Marine laat weten dat het de Amerikanen niet zal volgen om zelf stappen te ondernemen binnen de onbemande scheepvaart. "Daar gaat voor een deel ook de politiek over. Maar we wachten het onderzoek met interesse af", laat een woordvoerder weten.
(Tekst gaat onder de video verder)
De techniek wekt ook interesse in de vrachtindustrie. De kosten zijn lager en gevaarlijke gebieden als de Somalische kust worden weer beter bevaarbaar, want er is geen personeel dat in handen kan vallen van piraten, die voor hun gijzelaars miljoenen euro's losgeld kunnen vragen.
'De vraag is wanneer, niet of'
"Het is niet de vraag of, maar wanneer er met onbemande schepen gevaren gaat worden", zegt advocaat Eric van Hooydonk, die er uitgebreid onderzoek naar deed. "Wel moeten er een aantal regulerende aanpassingen worden gedaan en ook de politiek moet natuurlijk akkoord gaan. Maar onbemande schepen komen eraan, zeker weten", zegt hij vanuit New York, waar hij morgen spreekt op een congres over het onderwerp.
Toch verwacht de grote rederij Spliethoff uit Amsterdam dat het zeker de komende tien jaar geen gebruik zal maken van onbemande schepen. Volgens de rederij is op zee nog altijd personeel nodig voor het onderhoud en het laden, lossen en controleren van de vracht. Ook zouden er nog grote juridische obstakels zijn. Het bedrijf is daarom op dit moment niet bezig met de onbemande scheepvaart, aldus Michel Fransen van Spliethoff.
Eerst nog personeel mee
Een andere grote Nederlandse speler, Royal Wagendorp uit Delfzijl, is geheimzinniger. "Wij zijn continu bezig met de nieuwe ontwikkelingen, en dit soort technieken houden we dus nauw in de gaten", zegt Theo Klimp, directeur nieuwbouw bij Royal Wagendorp. Het bedrijf wil niet prijsgeven of het straks daadwerkelijk onbemande schepen wil gaan aanschaffen.
De komende tijd zal op de Sea Hunter bekeken worden of het schip ook echt zonder problemen andere schepen kan ontwijken. De eerste maanden varen daarom nog wel wat bemanningsleden mee. Maar later moet de Sea Hunter het helemaal op eigen kracht zien te redden.