Meer groei verwacht

Omzet Bol.com explodeert door lockdown: +70 procent

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Robin van LonkhuijsenOmzet Bol.com explodeert door lockdown: +70 procent
RTL

Supermarktgigant Ahold Delhaize heeft ook in het vierde kwartaal prima gedraaid. Zowel de omzet als de resultaten waren beter dan verwacht. Dat geldt zeker voor de online-verkopen. De omzet bij Bol.com explodeerde in het vierde kwartaal en steeg met 70 procent.

Dat blijkt uit cijfers van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Bol.com.

Door de lockdowns die het gevolg zijn van corona konden consumenten niet uit eten en dus kochten ze meer in de supermarkt. Bovendien bestelden we meer online.

In het vierde kwartaal stegen de totale online verkopen van Ahold Delhaize met 84 procent. In Nederland en België boekte Bol.com een omzetplus van 70 procent.

ACM: Bol.com moet duidelijker zijn over de echte verkoper
Lees ook

ACM: Bol.com moet duidelijker zijn over de echte verkoper

Forse groei

De totale online omzet was in heel 2020 7,6 miljard euro en dat is meer dan de doelstelling van 7 miljard euro die pas voor 2021 stond. Meer dan de helft van de totale online omzet van Ahold Delhaize komt van Bol.com.

Dat zag de omzet in heel 2020 toenemen tot maar liefst 4,3 miljard euro, dat is aanzienlijk hoger dan de 3,5 miljard euro die het dacht pas in het nieuwe jaar te behalen. De doelstelling voor Bol.com voor 2021 is nu verhoogd naar een omzet van 5 miljard euro.

Bol.com maakte afgelopen jaar winst. Wat de omzet betreft, gaat Ahold Delhaize voor 2021 nu uit van een verdere forse groei van de totale online verkopen: met meer dan 30 procent. Dat die groei lager zal liggen dan in 2020, komt omdat afgelopen jaar vanwege corona een uitzonderlijk jaar was, zegt topman Frans Muller.

Ahold Delhaize behaalt bij het online verkopen van voedsel een lagere winstmarge dan in de supermarkten, aldus Muller. Het duurt volgens hem nog wel een tijd voordat die marge bij online vergelijkbaar is met die in de supermarkten.

Hogere omzet en winst

De totale omzet van Ahold Delhaize nam in het vierde kwartaal toe met 12,8 procent tot 18,6 miljard. Helemaal onderaan de streep was er sprake van een verlies van 9 miljoen euro, maar dat komt door extra pensioenlasten.

Een beter beeld van hoe het werkelijk ging is het onderliggende operationele resultaat en dat steeg met 6 procent tot 811 miljoen euro.

Albert Heijn

Zowel in Europa als in de VS (de grootste markt voor het concern) stegen omzet en winst. Aparte cijfers voor Albert Heijn geeft Ahold Delhaize niet. Die worden op een hoop geveegd met die van Ahold in België en de andere landen in Europa waar het concern actief is, zoals Griekenland, Tsjechië, Servië en Roemenië.

De omzet in Europa steeg met bijna 17 procent en het onderliggende operationele resultaat met 18 procent. Albert Heijn is het belangrijkste onderdeel van de Europese activiteiten van Ahold Delhaize. Het marktaandeel in Nederland steeg licht tot 35 procent.

Muller zegt blij te zijn met de overname van de helft van de winkels van de Noordhollandse supermarktketen Deen, die gisteren werd bekendgemaakt.

Hij zegt ook in Nederland te kijken naar verdere overnames, maar Muller denkt wel dat het gezien het marktaandeel van 35 procent van Albert Heijn (met de overname zal dat stijgen naar 36 procent) lastiger wordt om meer overnames te doen.

Zwakkere dollar

Meer dan de helft van de omzet en de winst van Ahold Delhaize komt uit de VS. Het concern had last van de lagere koers van de dollar, die drukt namelijk de groei van de omzet als je die omrekent naar euro's.

Zo nam de omzet van Ahold Delhaize in het vierde kwartaal in dollars gemeten toe met 18,7 procent. Vertaald naar euro's bleef daar een stijging van 10,2 procent van over.

Lees meer over
Ahold DelhaizeAlbert HeijnSupermarktVerenigde StatenNederlandBelgië