'EU: Nog dit jaar een verbod op import Russische olie'
Er komt nog dit jaar een verbod op de import van Russische olie, zo meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De Europese Commissie wil de sancties die nu tegen Rusland zijn ingesteld aanscherpen, omdat Poetin nog altijd niet inbindt in Oekraïne.
Er gelden vanwege de oorlog in Oekraïne sancties tegen Rusland. Er is een uitzondering op brandstof en voedselproducten. Zo verwerkte de Rotterdamse haven de afgelopen twee maanden al voor 2,8 miljard euro aan Russische olie, gas en kolen die via de Maasvlakte en de Rotterdamse haven Europa zijn binnengekomen. Dat is het meeste van alle havens ter wereld.
Onderzoekers schatten in dat Rusland sinds het begin van de oorlog 63 miljard olie heeft verdiend aan de brandstoffen die via pijpleidingen en olietankers werden geëxporteerd. Verreweg het grootste deel (71 procent) ging naar Europa.
Dat zit veel Europese landen niet lekker. Het Nederlands kabinet liet eerder deze maand al weten voor het einde van het jaar compleet onafhankelijk te willen zijn van energiebronnen uit Rusland. Het voornemen is door besparende maatregelen, meer verduurzaming en extra import vanuit andere landen, geen kolen, olie en gas meer uit Rusland te hoeven importeren.
Volgende week al besluit
Wettelijk waren er echter geen belemmeringen voor de olie-import. Als bijvoorbeeld door problemen met de snelle verduurzaming (er is onder meer een gebrek aan omvormers voor zonnepanelen) of door een koude winter, een olietekort zou ontstaan, dan kon het kabinet altijd de Russische oliekraan weer open zetten.
Als er een Europees olie-embargo komt, kan dat niet meer. De precieze voorstellen moeten volgens Bloomberg nog ingediend worden en wijzigen mogelijk dus nog wat. Daarna moeten de lidstaten het erover eens worden. In aanloop naar het verbod zouden geleidelijk al verdere invoerbeperkingen worden opgelegd.
Het zou het zesde sanctiepakket tegen Rusland vanuit de EU zijn sinds de start van de oorlog. Volgens de bronnen zou een besluit over een verbod volgende week al kunnen worden genomen als er weer overleg is tussen vertegenwoordigers van de lidstaten.
Duitsland overstag
Voor sancties is de steun van alle 27 lidstaten nodig. Dat leek eerder onhaalbaar, onder meer door de houding van Duitsland. Onze oosterburen zijn de grootste gebruiker van Russische fossiele brandstoffen. Sinds het begin van de oorlog is voor 9,1 miljard euro aan gas en olie geïmporteerd.
Een boycot zou de Duitse economie te hard raken. De prijzen van allerlei producten zouden dan nog verder stijgen. De neuzen in Europa gaan echter steeds verder dezelfde kant op staan. Afgelopen week begon Duitsland al te draaien.
Ook Hongarije draait bij
De Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck zei donderdag in een interview met de publieke omroep ZDF dat Berlijn een olie-embargo niet in de weg zou staan, maar uitte scepsis dat dit het meest effectieve middel is om president Vladimir Poetin te beschadigen.
Ook Hongarije dat eerder fel tegen sancties op het gebied van olie en gas was, lijkt haar weerstand op te geven, aldus de anonieme bronnen van het persbureau.
Meer banken uitgesloten van bankverkeer
Volgens Bloomberg komen er ook andere sancties aan. Zo zou Brussel meer banken in Rusland en Belarus willen afsnijden van het internationale betalingssysteem SWIFT. Het zou om de Sberbank gaan, de grootste bank die ook een rol speelt in de energiehandel. Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben al sancties opgelegd aan die bank. De voor de import van gas cruciale Gazprombank zou binnen Europa nog buiten schot blijven.
Ophef om schip met Russische gasolie
Het omstreden schip Sunny Liger met een lading gasolie uit Rusland, kan vooralsnog niet aanmeren in de Amsterdamse haven. Het schip dat gisteren vlak bij Rotterdam lag, is vrijdagavond richting Amsterdam gevaren. Daar ligt het al uren voor de kust afgemeerd.
Nederland kan het schip formeel niet weigeren omdat de sancties nog niet voor olie gelden. Slepers en loodsen weigeren echter om het schip de haven in te begeleiden. Minister Hoekstra liet al weten deze actie 'hartstikke goed' te vinden.
De slepers maken zich zorgen om de veiligheid. Door de publieke commotie over het schip zou het kunnen dat demonstranten rond de sluis gaan hangen of in het water springen.
De diverse partijen, onder wie het Havenbedrijf, hadden zowel vanochtend als vanmiddag een spoedoverleg. De havenmeester moet een inschatting maken over het gevaar. Dat doet die echter pas als het schip een formeel verzoek indient om aan te mogen leggen in de haven. Dat was zaterdagavond rond zeven uur nog niet gedaan.