Klantenstops en maanden wachttijd, iedereen wil zonnepanelen
Zonnepanelen kopen? Sluit maar achter in de rij aan. Er is met name een tekort aan omvormers. Sommige installatiebedrijven hebben door de drukte zelfs een klantenstop.
'Nee, we verkopen momenteel geen zonnepanelen'. Het is een rare boodschap die de verkopers van Sungevity aan hun potentiële klanten mee moeten geven. Maar voorlopig worden geen nieuwe opdrachten meer aangenomen. "Voor de eerste keer in ons bestaan van tien jaar", zegt woordvoerder Maartje van Engelen.
Tekort aan omvormers
"We hebben in overleg met sales gisteren de website gesloten voor nieuwe opdrachten. We willen eerst de huidige klanten tevreden houden. Je hebt er niets aan om iets te verkopen wat je niet kunt installeren. Pas als de huidige opdrachten klaar zijn, nemen we weer nieuwe aan. De wachttijd bedraagt ongeveer vijf maanden. We hebben onderdelen nodig."
Het probleem zit hem met name in de omvormers. Daarmee wordt de gelijkstroom die zonnepanelen opwekken omgezet in wisselstroom, zodat je er je elektrische apparaten op kunt aansluiten. In de omvormers zitten halfgeleiders en chips en daar is een wereldwijd tekort aan.
Voicemail
Producten voor de aanleg van zonnepanelen zijn moeilijk verkrijgbaar, merken ze ook bij 365zon. De telefoon blijft echter rinkelen. 's Middags wordt die al niet meer aangenomen vanwege de drukte. "Welkom. Door de hoge energieprijzen en de situatie in Oekraïne hebben wij het op dit moment ontzettend druk aan de telefoon. Om de hoge werkdruk in goede banen te leiden zijn we alleen op werkdagen 's ochtends te bellen", krijgen klanten die 365zon bellen, te horen.
Directeur Lars Buuts geeft een toelichting. "Omvormers, zonnepanelen, constructiekabels, meterkastcomponenten. Aan alles is momenteel een tekort. En we hebben het allemaal nodig om een werkende installatie op te leveren."
Continu schuiven met planning
Het bedrijf hoeft nog geen 'nee' te verkopen. "We hebben nog spullen, maar het is hard werken en een flinke puzzel. Je moet continu schuiven met de planning. De gemiddelde levertijd ligt op drie maanden, maar het is moeilijk een goede voorspelling te doen. Dan hoor je opeens dat een bepaald onderdeel dat verwacht is, niet komt."
Zijn oplossing: verwachtingsmanagement bij de klant. "Die informeren we in een vroeg stadium. Nu bestellen en over zes weken een leverend systeem zoals een jaar geleden, dat kan niet. Dat komt door de stijgende energieprijzen maar ook doordat de energietransitie in een versnelling is gekomen. Ik verwacht dat de problemen nog het hele jaar aanhouden."
Een overdaad aan klanten en wachtlijsten. Het lijken gouden tijden voor installateurs van zonnepanelen. Toch werd SolarSmart uit Doetinchem deze week failliet verklaard. Volgens de voicemail van het bedrijf is het vanwege de vakantie gesloten. Curator David Vrijbergen kan wel een toelichting geven.
Faillissement
"We moeten de oorzaak van het faillissement nog achterhalen. De administratie hebben we nog niet. Maar SolarSmart kon geen onderdelen krijgen en dus ook geen installaties opleveren. Dat betekent dat klanten ook de factuur niet betaalden. Terwijl er wel kosten waren zoals huur."
Het bedrijf had genoeg opdrachten in portfolio. "Daar lag het niet aan, voor de komende maanden hadden ze werk genoeg. Maar zonder voorraad, kun je niet leveren."
Een baalscenario voor iedere ondernemer. Bijna alle installateurs bellen dan ook hun dealers plat. Heb je nog iets liggen, wanneer kun je het leveren? Zelfs als er geen tekort aan onderdelen was, was de vraag moeilijk te behappen. Vanwege de gestegen energieprijzen, is de vraag enorm gestegen. Iedereen wil panelen op het dak leggen. De terugverdientijd is door de hoge energierekening namelijk flink gedaald.
Bij Feenstra kunnen ze nog wel aan onderdelen komen, maar woordvoerder Mirjam Visser spreekt over een 'uitdaging'. "We zitten nu op 90 dagen levertijd nadat een bestelling is geplaatst. Het wisselt, sommige merken en types zijn slecht leverbaar. Van de week hadden we bijvoorbeeld een fabrikant die eerst september zei en nu december. Het is goed zoeken naar leveranciers met de juiste spullen."
Transport
Er is niet alleen een tekort aan panelen en omvormers. Kabels, constructiematerialen, alles wat om het paneel heen ligt is ook lastig, vertelt ze. "Onduidelijk is wanneer het weer normaal wordt. Het ene moment horen we dat het goed komt, het andere moment is een levering weer uitgesteld. Veel onderdelen moeten uit China komen. Dealers zijn ook afhankelijk van de beschikbaarheid van een transport. Soms vaart een schip niet of volgens een andere route."
Klanten worden door Feenstra zo goed mogelijk geïnformeerd over de leveringsproblemen. "In onze forecast houden we er al rekening mee, maar het is lastig plannen. Het is een ingewikkeld spel. Als we een order binnenkrijgen gaan we ook meteen rennen om alles te regelen."
Andere taken
De installateurs van zonnepanelen zitten niet werkloos thuis. "We installeren ook verwarmingen. Er is altijd wel werk, ze kunnen ook ingezet worden in het magazijn."
Het is lastig verduurzamen zo, weet Visser. "Eerst was geld het issue, toen kwamen er subsidies en werd alles betaalbaarder door schaalvergroting en nu zijn er geen spullen meer. Maar we hebben ermee te dealen."