Pilot in zeventig winkels in Noord-Holland

Lidl verleidt klanten tot vegetarische keuze: 'Mensen gaan hierdoor overstag'

Door Malini Witlox··Aangepast:
© Getty Images.Lidl verleidt klanten tot vegetarische keuze: 'Mensen gaan hierdoor overstag'
RTL

Lidl gaat een deel van de vleesvervangers direct naast het vlees in de schappen leggen. Zo wil de supermarktketen testen of klanten eerder kiezen voor de vervangers. Het gaat om een proef van drie maanden in zeventig supermarkten in Noord-Holland in de regio Amsterdam-Almere.

De best verkopende vegetarische producten liggen in het vleessschap: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. Lidl werkt bij het onderzoek samen met onderzoekers van de Universiteit Wageningen en van het World Resource Instituut (WRI).

Als het aan de supermarkt ligt, gaan we in de toekomst minder vlees eten. Er zijn doelen gesteld rondom de zogenoemde eiwittransitie. In 2030 moet de helft van de verkochte eiwitten bij Lidl van plantaardige afkomst zijn, zoals soja. Nu is dat nog 38 procent.

"De deelnemende supermarkten zitten zowel in dorpen als steden. De regio waar we nu testen is qua demografie een afspiegeling van de normale maatschappij", legt een woordvoerder van Lidl de keuze voor Noord-Holland uit. De test start deze week, de eerste resultaten moeten in oktober bekend zijn. 

In deze supermarkt liggen de vleesvervangers tussen het vlees
Lees ook

In deze supermarkt liggen de vleesvervangers tussen het vlees

Het vegagehakt ligt bij het andere vleesgehakt.© Lidl.
Het vegagehakt ligt bij het andere vleesgehakt.

In februari legde een Jumbo-supermarkt in Twello de vleesvervangers al naast het vlees. Dat leverde op sociale media pittige discussies op van voor- en tegenstanders. 

Consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest denkt dat door de acties van Lidl en Jumbo Nederlanders minder vlees zullen eten.

Keertje proberen

"Als vleesvervangers op een aparte plek liggen, dan bezoeken alleen de mensen die op zoek zijn naar die producten dat schap. Maar als je het bij het vlees legt, zullen mensen die er niet naar op zoek zijn, het ook als spontane aankoop meenemen. Een keertje proberen, denken ze. Het is goed dat supermarkten de duurzamere opties zo promoten."

Lidl stelt de vleesvervangers extra scherp te zullen prijzen. Normaliter zijn die producten al goedkoper dan echt vlees. Toch denkt Zuidgeest niet dat consumenten puur vanwege de prijs overstag zullen gaan.  "Slechts tien procent van de klanten kijkt direct naar de prijs. En pas als die heel hoog is, laten ze het daarom liggen."

Onderzoekers zullen een deel van de klanten ondervragen. Waarom hebben ze voor de vleesvervangers gekozen? Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit, zegt in een persbericht: "Met deze interventie speelt Lidl in op gewoontegedrag in de supermarkt en zet een stap in het faciliteren van consumenten bij de omslag naar meer plantaardige eiwitten."

Lagere footprint

Stientje van Veldhoven, regionaal directeur voor Europa bij de WRI: "Als consumenten in de supermarkt kiezen voor klimaatvriendelijker voedsel, maakt dat een belangrijk verschil. We hopen dat dit project veel andere retailers zal inspireren om praktische stappen te ondernemen in het veranderen van hun aanbod en daarmee bij te dragen aan een lagere footprint van ons gemiddelde boodschappenmandje op natuur en klimaat."

Lees meer over
LidlUniversiteit WageningenWageningen UniversiteitVleesvervangersVlees