'Drempel verdwijnt'

In deze supermarkt liggen de vleesvervangers tussen het vlees

Door Ischa Gerrits··Aangepast:
© ANPIn deze supermarkt liggen de vleesvervangers tussen het vlees
RTL

"Schandalig, weg met die vegazooi!", roept de één. "Ik vind het slim, gebruikmaken van menselijk gedrag", zegt de ander. Het onderwerp: de vleesvervangers bij de Jumbo in Twello. Die worden de laatste weken bij het dierlijke vlees gelegd. Goed idee?

De actie van Jumbo levert op sociale media pittige discussies op. Winkelbezoeker Jolande wond zich er zo over op dat ze op Twitter onderstaande foto's met begeleidende tekst plaatste:

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Het moge duidelijk zijn. De Jumbo Twello is Jolande als klant kwijt, maar op haar bericht reageren ook velen die wél blij zijn met de actie van de supermarkt. 

Jan schrijft: "Ik ben hier fan van. Mensen die veel vlees eten hebben onbewust het idee dat het schap met alternatieven niet voor hen is. Zoals ik nooit in het glutenvrije of zoutarme schap kijk. Terwijl ze daar misschien uitstekende producten voor mij hebben."

Ook Rianne is er wel over te spreken:

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Goed, meningen genoeg. Maar waarom zou Jumbo deze keuze hebben gemaakt? Het bedrijf laat weten dat ze klanten 'op een laagdrempelige manier uitnodigen om eens vaker een vega(n) alternatief te proberen'.

Alternatief zo goed zichtbaar

Jumbo zegt dat het begonnen is met een proef bij zeven winkels waarbij de vleesvervanger wordt geplaatst naast het vlees: "Hiermee maken we het vega(n) alternatief goed zichtbaar voor de klant binnen de algemene productcategorie, bijvoorbeeld schnitzels. Klanten die in dit geval schnitzels willen kopen, kunnen zo de keuze maken uit kipschnitzels, varkensschnitzels, biologische schnitzels of een van de de vega(n) varianten."

Of de pilot succesvol is, kan de winkelier nog niet delen. "Daar is het nog te vroeg voor."

'Stoer van de Jumbo'

Maar, zou het succesvol kúnnen zijn? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels zegt dat klanten er op deze manier in ieder geval mee in aanraking komen. "Ik vind het stoer van Jumbo. Wel of niet vlees eten, er zit veel emotie bij."

Die emoties, daar zie je in onderstaande video meer over. Biefstukrestaurant Loetje heeft tegenwoordig ook een vegavariant, en daar was niet iedereen blij mee:

Vegabiefstuk roept woedende reacties op: hoe komt dat?

Wessels denkt dat de Jumbo zich richt op de groep die niet fel voorstander of fel tegenstander is van vlees eten. "Ze denken waarschijnlijk dat die middengroep het grootst is. Pure vleeseters en mensen die het vreselijk vinden dat ze nu naar het vleesschap moeten, raak je mogelijk kwijt."

Drempel verdwijnt

Maar stel nou dat je best iets minder vlees wil eten en tegelijkertijd zeker niet als vegetariër of veganist bekend wil staan? Dan zou dit volgens Wessels weleens een mooie uitkomst kunnen zijn. Voor die mensen kan het volgens Wessels best een grote stap zijn om naar het vega-schap te gaan. Nu liggen die producten dus naast het vlees dat ze altijd al kochten.

Biologisch onnodig duur? Bioboeren boos om prijzen in supermarkt
Lees ook

Biologisch onnodig duur? Bioboeren boos om prijzen in supermarkt

Niet naar het vega-schap durven lopen, klinkt kinderachtig? Misschien, maar het is te verklaren. "Je brein heeft een bepaalde identiteit voor jou in gedachte", zegt Wessels. En bij sommigen hoort het vegaschap daar niet bij. "Is dat schap niet voor echte vegetariërs? Je brein is er dan een beetje bang voor."

Waar is de buurman?

En dan heeft Wessels het nog niet eens gehad over de buurman, je oom, of een vriend die mogelijk gezien kan hebben dat je iets uit het vega-schap pakt. "Dat is voor sommige mensen belangrijk. De drempel kan echt hoog zijn."

Als de vegaproducten dus naast het vlees liggen, is die drempel weg. "Dan kun je rustig kijken of je een keer iets anders wil proberen." 

In 2030 50 procent vleesvervangers

Waar het Jumbo uiteraard ook om zal gaan, is het geld. Of de proef onderaan de financiële streep ook een succes wordt, weet (nog) niemand. Maar de vleesvervangers zullen in ieder geval een steeds grotere rol krijgen in de Jumbowinkels: "In 2030 willen we een verhouding van 50 procent plantaardig en 50 procent dierlijk hebben gerealiseerd." 

Lees meer over
JumboSupermarktEditie NL Link in bioNederland