Schiphol komt vliegmaatschappijen tegemoet: 13.000 extra vluchten in de zomer
Schiphol denkt komende zomer 293.000 vluchten uit te kunnen voeren. Dat zijn zo'n 13.000 vluchten méér dan aanvankelijk de bedoeling was. Voor het hele volgende jaar rekent de luchthaven op 483.000 vluchten. Een bittere pil voor omwonenden, die al jaren hopen dat het aantal vluchten omlaag gaat.
De extra vluchten blijken uit de zogenoemde capaciteitsdeclaratie die de luchthaven heeft ingediend bij de slotcoördinator. Die laatste gaat nu bepalen welke luchtvaartmaatschappij welk aantal slots krijgt. Een slot is het recht op een vertrekkende of aankomende vlucht van en op Schiphol.
Over het aantal in de zomer van 2024 uit te voeren vluchten ontstond dit jaar grote onenigheid tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM. Het ministerie wilde het aantal zomervluchten beperken, omdat de geluidsoverlast die Schiphol veroorzaakt voor omwonenden te groot is.
Dreigement VS
Demissionair minister Mark Harbers (IenW) maximeerde het aantal zomervluchten op 280.000 en voor het hele jaar op 460.000. Daar legde de sector zich niet bij neer. De rechtbank gaf de vliegmaatschappijen aanvankelijk gelijk, maar het hof koos de kant van het ministerie.
Toch trok IenW het maximum van 280.000 in, nadat de Verenigde Staten dreigde met strafmaatregelen en de Europese Commissie dreigde met een boete. De Commissie vond dat IenW bij het vaststellen van het maximale aantal zomervluchten niet de juiste Europese procedure had doorlopen.
Door het intrekken van het maximum gingen luchtvaartmaatschappijen ervan uit dat ze in de zomer van 2024 zo'n 300.000 vluchten konden uitvoeren. Maar dat aantal wordt nu net niet gehaald. En dus ook niet het aantal van 500.000 over een heel jaar waar de sector naar eigen zeggen recht op heeft.
Minder op piekmomenten
Om de extra vluchten boven de eerdere - en vervolgens geschrapte - grens mogelijk te maken, moest Schiphol opnieuw gaan kijken hoeveel vluchten er plaats kunnen vinden. Daarvoor is de luchthaven ook afhankelijk van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de marechaussee en de douane. Die diensten zijn nodig om iedere vlucht af te handelen. En vooral de luchtverkeersleiding zit krap in haar personeel.
De extra vluchten zijn dan ook alleen mogelijk als er op de drukste momenten minder wordt gevlogen. De luchtvaartmaatschappijen hebben beloofd om hier rekening mee te houden in hun vluchtschema. De slotcoördinator gaat nu in overleg met de bedrijven kijken hoe het aantal vluchten tijdens de piekmomenten omlaag kunnen.
Drie vluchten per uur minder
Als deze gesprekken niet genoeg opleveren, gaat de slotcoördinator zelf aan de slag om het aantal vluchten in de ochtend te verminderen van 68 naar 65 per uur. In de ochtend is het het drukst op de luchthaven, als er veel grote toestellen aankomen op Schiphol. De grote stroom passagiers kan voor lange rijen zorgen bij douane en bagageafhandeling.