'Klanten bespiedt'

Zorgen bij toezichthouders over mogelijk schenden privacy bij Bunq

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPZorgen bij toezichthouders over mogelijk schenden privacy bij Bunq
RTL

Toezichthouders zijn bezorgd naar aanleiding van een artikel in NRC waarin staat dat werknemers van online bank Bunq stiekem zouden kijken in rekeningen van klanten.

"Zeer zorgwekkend nieuws", zegt toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het artikel in NRC, waarin staat dat werknemers van Bunq salarissen van collega's of gegevens van ex-geliefden bekeken.

"Privacyregels lijken te worden geschonden. De AP gaat Bunq om opheldering vragen. De AP zal contact zoeken met andere toezichthouders over vervolgstappen", vervolgt de toezichthouder in een eerste reactie.

Advocaten Bunq-gedupeerden trekken aan de bel: 'Tientallen klanten geen of te laag aanbod'
Lees ook

Advocaten Bunq-gedupeerden trekken aan de bel: 'Tientallen klanten geen of te laag aanbod'

DNB

De Nederlandsche Bank (DNB), die toezicht houdt op banken in Nederland, zegt niet mogen ingaan op individuele instellingen.

"Maar in zijn algemeenheid geldt dat DNB toezicht houdt op de naleving van de beroepseed voor bankiers. Wij verwachten van een bank dat zij de eedaflegging en naleving ervan op dusdanige wijze inrichten dat incidenten zoals in het artikel van NRC beschreven niet gebeuren. En dat er bij incidenten melding gedaan wordt bij de Stichting Tuchtrecht Banken. Die doet vervolgens onderzoek en kan zaken voor de tuchtrechter brengen", aldus DNB.

Geen melding bij Tuchtrecht Banken

Een woordvoerder van Bunq zegt tegen persbureau ANP dat de bank de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft geïnformeerd en geen melding kon doen bij de Stichting Tuchtrecht Banken omdat niet bekend zou zijn om wie het gaat.

Opmerkelijk genoeg zegt Bunq op vragen van RTL Z dat het wel precies kan zien wie wanneer welke gegevens heeft bekeken (zie de volledige reactie onderaan). 

Bij de Stichting Tuchtrecht Banken zijn nog geen meldingen ontvangen, bevestigt woordvoerder Olav Wagenaar. 

Namen niet bekend bij Bunq

Of er nog wordt verwacht dat er alsnog meldingen zullen worden gedaan bij de Stichting Tuchtrecht Banken vindt Wagenaar koffiedik kijken. "De vier gevallen die worden genoemd in NRC zullen zich waarschijnlijk niet zelf melden", zegt hij.

Wagenaar zegt dat hij zich kan voorstellen dat als Bunq te weten komt om welke medewerkers het gaat, wel zal melden. Bunq vroeg volgens NRC om details en de namen van de vier (ex)-medewerkers die in rekeningen van klanten zouden hebben gekeken, maar de krant ging niet in op dat verzoek.

Bankierseed

Wanneer medewerkers van een bank stiekem in rekeningen kijken, dan is dat een schending van de voor bankmedewerkers verplichte bankierseed. 

"Dat het onbevoegd gluren op een bankrekening in strijd is met de bankierseed is een feit en het leidt in vrijwel alle gevallen tot een tuchtrechtelijke sanctie", aldus de Stichting Tuchtrecht Banken tegen het ANP.

Gedragscode

Medewerkers in dienst van een bank met een Nederlandse bankvergunning moeten de bankierseed afleggen als ze in dienst treden bij de bank. Daaraan is een gedragscode verbonden en als een of meer regels worden geschonden kan dat leiden tot een tuchtrechtelijke procedure, aldus de Stichting.

Meldingen van schending van de bankierseed kunnen door iedereen worden gedaan, zegt Wagenaar. Vaak worden rekeninggluurders door de banken gemeld, omdat banken hun systemen zo hebben ingericht dat het opgemerkt zou worden. "Als die controle in het geval van Bunq zou ontbreken, zou dat ons verbazen. Dit zullen we uiteraard betrekken in ons overleg met Bunq", zegt de Stichting tegen persbureau ANP.

Oplichting

Onlangs kwam Bunq ook al negatief in het nieuws. Tientallen klanten van Bunq zegden slachtoffer te zijn geworden van oplichting. Bunq besloot eerder deze maand toch veiligheidsmaatregelen te nemen. Zo kondigde de bank aan dat de eerste overboeking naar een nieuwe, onbekende rekening voortaan 24 uur wordt vastgehouden, zodat klanten de betaling binnen die tijd alsnog kunnen stoppen.

Bunq kwam ook met compensatie. Maar volgens advocaten van een groep klanten die zeggen gedupeerd te zijn, hebben nog niet alle gedupeerden een aanbod gehad, of ze zouden het aanbod te laag vinden.

Reactie Bunq op vragen van RTL Z

  1. Kunnen jullie bevestigen dat het artikel in NRC feitelijk juist is?
    Nee, het artikel staat vol feitelijke onjuistheden, valse suggesties en ongefundeerde beschuldigingen. In tegenstelling tot wat NRC beweert kunnen we bijvoorbeeld precies zien wie wanneer welke gegevens heeft bekeken. NRC schetst daarmee een onjuist en onvolledig beeld.
     
  2.  Klopt het dat alle medewerkers alle bankgegevens (bankrekeningen, afschriften, schulden, etc…) kunnen inzien? En zo ja, waarom is dit? Is er wel genoeg nagedacht over de mogelijke consequenties qua privacy?
    Bij bunq stellen we onze gebruikers centraal. Daarom willen we dat (vrijwel) alle medewerkers, van de CEO tot de bedrijfsjurist, onze gebruikers kunnen helpen met hun vragen. Hiervoor is toegang tot gebruikersgegevens nodig.
    Om dit goed en veilig te doen volgt iedereen binnen bunq verschillende trainingen, waaronder privacy- en securitytrainingen. Alle medewerkers tekenen bovendien een geheimhoudingsverklaring en leggen de bankierseed af. Eventuele misstanden kunnen gemeld worden bij de team lead, via de whistleblower procedure of de company confidant.
     
  3. Gaan jullie dingen aanpassen? Zoals meer privacy maatregelen?
    Wij hebben in het belang van de privacy van onze gebruikers NRC gevraagd ons te informeren over de feiten en omstandigheden van dit vermeende misbruik. Helaas heeft NRC hier geen gehoor aan gegeven. Verder maakt bunq voortdurend aanpassingen op basis van nieuwe mogelijkheden en inzichten, dat is nu niet anders.
Lees meer over
Ali NiknambunqBankenPrivacyOnline privacy