'Bunq dupeert gedupeerden'

Advocaten Bunq-gedupeerden trekken aan de bel: 'Tientallen klanten geen of te laag aanbod'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPAdvocaten Bunq-gedupeerden trekken aan de bel: 'Tientallen klanten geen of te laag aanbod'
RTL

De advocaten van een groep gedupeerden van bankfraude bij Bunq trekken aan de bel. De Bunq-klanten hebben nog geen aanbod ontvangen voor de compensatie van hun schade door fraude of ze vinden het aangeboden bedrag te laag. Zij dreigen naar de rechter te stappen als Bunq niet met ze in gesprek gaat.

Bij tal van klanten van Bunq werd hun bankrekening geplunderd nadat zij op een link in een sms klikten, of zogenaamd werden gebeld door een Bunq-medewerker die hen onder druk zette om geld over te maken.

Eerder maakte Bunq bekend alle slachtoffers 'ruimhartig' tegemoet te komen. De bank zegt zelf gemiddeld 85 procent van de door hen geleden schade te compenseren. Hoe Bunq tot deze 85 procent is gekomen, is onduidelijk. En nu blijkt dat tientallen gedupeerden een veel lager aanbod hebben gekregen of nog helemaal geen aanbod.

Opluchting en teleurstelling bij opgelichte Bunq-klanten na schaderegeling
Lees ook

Opluchting en teleurstelling bij opgelichte Bunq-klanten na schaderegeling

Volgens Chizkija Loonstein, die deel is van het juristenteam dat deze tientallen slachtoffers bijstaat, klopt het beeld dat Bunq schetst helemaal niet. "Die 85 procent lijkt puur willekeurig te zijn", zegt hij. "Kleine bedragen worden soms 100 procent gecompenseerd, maar hogere bedragen komen niet boven de 25 procent uit." 

Bij Loonstein en zijn collega's hebben zich inmiddels tientallen Bunq-klanten gemeld. Een precies aantal kan hij niet noemen, omdat er ook klagers afvallen en nieuwe bijkomen. Hij vermoedt dat het slechts het topje van de ijsberg betreft. De schade binnen deze groep varieert van 5000 tot 200.000 euro.

Zwijgplicht en finale kwijting

Degenen die van Bunq wel een aanbod ontvingen, worden door de bank verboden de details daarvan met anderen te delen. Ook is na akkoord het bod definitief en kan er in de toekomst geen aanspraak meer gemaakt worden op eventuele vergoeding.

Dat laatste betekent dat als Bunq alsnog 100 procent verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade, degenen die al een bod hebben geaccepteerd geen verdere compensatie kunnen claimen. "In feite dupeert Bunq de gedupeerden dan dus nogmaals", aldus Loonstein.

Om tot een oplossing te komen heeft Loonstein bij de advocaat van Bunq, Frank 't Hart, aangedrongen op een gesprek tussen de groep gedupeerden en de directie van Bunq. De insteek daarbij is een volledige schadeloosstelling van alle slachtoffers en niet die 85 procent.

Onrechtmatige daad en roekeloos handelen

"Wat ons betreft is er sprake van een onrechtmatige daad en roekeloos handelen van Bunq", benadrukt hij. Bunq heeft begin deze maand toegezegd alsnog veiligheidsmaatregelen te nemen, maar daar hebben de gedupeerden weinig aan. "Hadden ze die wel, dan was het nooit zover gekomen."

't Hart heeft op deze brieven gereageerd met de korte mededeling het met Bunq te bespreken. Maar het geduld van de gedupeerden is op. Uiterlijk vrijdag willen ze uitsluitsel over het gesprek, anders stappen ze naar de rechter. Verder roepen de advocaten op niet zonder meer akkoord te gaan met het aanbod.

Eerder zei de bank tegen RTL niet bekend te zijn met de gevallen die ondanks een belofte niets hebben gehoord. 

In een reactie laat Bunq weten:

Alle bij bunq bekende fraudegevallen hebben bericht gehad. Gebruikers die menen dat ze ten onrechte nog geen bericht hebben gehad kunnen contact opnemen met slachtofferlijn@bunq.com; deze gevallen worden dan zo snel mogelijk opgepakt.

Voor de toepassing van coulance volgen we zowel de wettelijke voorschriften als ook de NVB-richtlijnen (zie hier) waarbij het principe ’schade volledig vergoeden tenzij’ wordt gehanteerd. In het toetsingskader dat de NVB hanteert komen zakelijke gebruikers niet in aanmerking voor coulance. Daarnaast wordt per geval gekeken naar zowel harde criteria als specifieke omstandigheden. Op basis hiervan kan bunq besluiten tot coulance over te gaan, de hoogte van de coulance aan te passen of niet tot coulance over te gaan.

De stellingen dat slachtoffers gemiddeld veel minder dan 85 procent compensatie aangeboden hebben gekregen, dat er sprake is van willekeur bij de coulanceregeling en dat slachtoffers onder druk zouden worden gezet, spreken wij nadrukkelijk tegen. Het is onduidelijk waarop deze feitelijk onjuiste stellingen zijn gebaseerd. We willen er verder op wijzen dat alle communicatie tussen bank en gebruikers vertrouwelijk is en dat mensen als ze vragen hebben over de toegekende coulance altijd contact met bunq kunnen opnemen via de beveiligde app van bunq.

We zijn bekend met het feit dat er een advocaat en een jurist zijn die claimen namens een aantal gedupeerden op te treden en hierover regelmatig de media benaderen. Zij hebben ons echter niet laten weten om welke slachtoffers het gaat. Daardoor is het voor ons onmogelijk om hen te helpen.

Lees meer over
Ali NiknambunqPhishingBankenInternetfraude