Opluchting en teleurstelling bij opgelichte Bunq-klanten na schaderegeling
Bunq komt alle slachtoffers van oplichting bij de bank naar eigen zeggen 'ruimhartig' tegemoet, maakt het vandaag bekend. De bank compenseerde schade door fraude tot nu toe in de regel niet. Slachtoffers die veel geld terugkrijgen zijn opgelucht, maar er is ook verwarring bij mensen die ondanks de belofte nog niets hebben gehoord.
Vele tientallen klanten van Bunq zijn sinds vorig jaar slachtoffer geworden van oplichting. Zij klikten op een link in een sms, of werden zogenaamd door een Bunq-medewerker gebeld, die hen onder druk zette om geld over te maken.
RTL Nieuws sprak met slachtoffers die vaak tienduizenden euro's zijn verloren. De meesten hoopten dat Bunq vandaag met een schadevergoeding zou komen.
Zo ook Lily Dröge. Zij raakte meer dan 60.000 euro kwijt door de oplichting. Haar was beloofd dat ze vanochtend een oordeel zou krijgen over haar situatie, maar in plaats daarvan kreeg ze een heel ander bericht, zegt ze tegen RTL Nieuws.
"Ik heb een kort berichtje ontvangen van Bunq. Daarin werd mij verzocht om de politieaangifte nog eens te delen. Dus dat is de derde keer dat ik dat met hun mag delen."
Ze is niet de enige die nog niets heeft gehoord. Hoewel Bunq heeft aangegeven dat alle slachtoffers die bij de bank bekend zijn, vanochtend vroeg een coulancebedrag aangeboden zouden krijgen, wachten meerdere mensen op dat bericht.
RTL Nieuws heeft navraag gedaan bij Bunq over deze situatie. De bank zegt niet bekend te zijn met de gevallen die ondanks een belofte niets hebben gehoord.
Schade toch vergoed
In de aankondiging van vandaag zegt Bunq alle slachtoffers 'ruimhartig' tegemoet te komen. Gemiddeld krijgen gedupeerden 85 procent van de door hen geleden schade terug, geeft de bank aan.
Hoeveel opgelichte mensen een aanbod hebben gekregen, wil de bank niet zeggen.
Een aantal mensen heeft inmiddels een aanbod gekregen waar ze tevreden over zijn. "Wat ons betreft is het aanbod acceptabel", zegt een man die het overgrote deel van zijn schade terugkrijgt. Omdat Bunq in het aanbod aangeeft dat hij er niet over mag praten zonder schriftelijke toestemming van de bank, wil hij er alleen anoniem iets over kwijt.
Het is hem nog niet duidelijk waarom hij maar een deel van de schade terugkrijgt, zegt hij. Hij hoopt dat hij het restant kan terugkrijgen van de oplichter, als het de politie lukt om een dader te pakken.
Maar met wat hij wel aangeboden heeft gekregen, is hij tevreden. "We zijn hartstikke blij en trekken de champagne open."
Coulanceregeling
Voor mogelijke toekomstige slachtoffers van oplichting, kondigt Bunq een regeling aan waarbij zij hun schade uit coulance vergoed kunnen krijgen. De bank zegt de schade in beginsel voor 100 procent te vergoeden, tenzij het slachtoffer niet aan bepaalde criteria of voorwaarden voldoet.
"Op basis hiervan kan Bunq besluiten tot coulance over te gaan, niet tot coulance over te gaan of de hoogte van de coulance aan te passen. In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend", schrijft de bank. De exacte criteria waar gevallen aan getoetst worden, houdt Bunq voor zich.
Naast de mensen die tevreden zijn met het aanbod, is er ook kritiek. "Met name over oude zaken is nog onduidelijkheid", zegt advocaat Marius Hupkes, die naar eigen zeggen veertig gedupeerden bijstaat die samen 4 miljoen zijn verloren.
"Er zijn open eindjes en de verschillen tussen de aangeboden bedragen snap ik niet", zegt hij over de aanbiedingen. Hoe de schade is berekend, is hem onduidelijk. Hij hoopt dat Bunq de rekenformule bekend gaat maken.
"Dat is het hele probleem met coulance zoals ook de andere banken tot nu toe doen", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Alle banken doen het op hun eigen manieren, met hun eigen voorwaarden en eigen afwegingen."
"Je bent dus overgeleverd aan de interpretatie van je eigen bank. Je moet als consument maar hopen dat het kwartje de goede kant op valt."