Hoge importheffingen op Chinese stekkerauto's gaan vandaag in
De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's door. Ze gaan vandaag, 5 juli, in, laat de Europese Commissie weten. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.
De strafheffing bedraagt voor een auto van het populaire BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal, 17,4 procent. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en op een SAIC zelfs 37,6 procent.
Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd.
Voorlopig voor vier maanden
De heffingen zijn nog wel voorlopig, voor een periode van vier maanden. Als de commissie oordeelt dat China zijn leven in die periode niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden, maar dat lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk.
De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in september een onderzoek ingesteld naar elektrische auto's door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.
Stevige prijzenoorlog
Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto's uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel. De commissie memoreert dat China eerder bijvoorbeeld Europese zonnepanelenmakers wegconcurreerde. De invoerheffing op Chinese elektrische auto's lag tot dusver op 10 procent.
De Europese Commissie heeft de afgelopen weken 'intensief' overleg gevoerd met Beijing om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Dat overleg gaat 'op technisch niveau' door, zegt de commissie.
Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel sprak de hoop uit dat de twee mogendheden zullen werken aan een oplossing in de komende vier maanden. "We hopen dat de Europese en Chinese zijde in dezelfde richting bewegen, oprechtheid tonen en zo snel mogelijk doorgaan met het consultatieproces", zei hij.
China hoopt over verdeeldheid
Beijing wees ook op de interne verdeeldheid binnen de EU, waar onder andere Duitsland veel bezwaren had tegen de nieuwe barrières voor Chinese auto's. "China hoopt dat de EU acht zal slaan op die oproep van binnenuit", klinkt het.
Het ministerie van Handel maakte tegelijkertijd een toespeling op mogelijke tegenmaatregelen in het handelsconflict. Eerder werd al duidelijk dat China onderzoekt of extra importheffingen op varkensvlees uit de Europese Unie mogelijk zijn.
Spanje, Nederland en Denemarken geraakt
Volgens analisten zouden strafheffingen op varkensvlees vooral Spanje, Nederland en Denemarken raken. China onderzoekt ook of er antidumpingsheffingen mogelijk zijn op Europese sterkedrank, wat vooral cognac-maker Frankrijk zou treffen. De 27 lidstaten van de EU moeten nog hun oordeel geven over de heffingen.