Heineken verkoopt minder bier door slechte weer in juni
De omzet en winst van bierbrouwer Heineken vallen tegen, onder andere door het slechte weer in Europa. Het bedrijf kwam vandaag met de cijfers over de eerste helft van dit jaar. De koers ging na de bekendmaking onderuit.
De omzet en winst steeg in de eerste helft van het jaar met ruim 2 procent ten opzichte van vorig jaar en dat was minder dan voorzien door analisten. Heineken verkocht voor 14,8 miljard euro aan bier en andere dranken.
Uiteindelijk bleef er iets meer 1,2 miljard euro winst over. Het bedrijf verkocht meer bier, 118.2 miljoen hectoliter in totaal. Als je dat omrekent naar flesjes, kom je uit op 35,5 miljard.
Slecht weer
In juni was het weer in het noorden en westen van Europa slecht, stelt Dolf van den Brink, topman van Heineken. Daardoor werd er minder bier verkocht dan verwacht en dat zie je terug in de halfjaarcijfers.
In Nederland werd ook minder bier verkocht. Heineken moet het hier vooral hebben van de duurdere speciaalbieren en alcoholvrij bier. In Nederland is tien procent van het totaal aantal verkochte liters bier, alcoholvrij bier. "De 0,0 groeit enorm in populariteit", legt analist Jim Tehupuring van 1Vermogensbeheer uit.
De 0,0 versie van Heineken groeit wereldwijd vijf keer harder dan de andere merken van Heineken, volgens Van den Brink. "Wij geloven dat 0,0 een trend is die decennialang gaat aanhouden en waar wij een voortrekkersrol in gaan hebben."
Wereld te winnen met 0,0
"Zelfs meer dan 20 procent in bijvoorbeeld Mexico en Brazilië, maar ook in Europa. Een 0,0-tje bestellen was tot een paar jaar geleden 'not done'. Maar de Heineken 0,0 is toch wel geaccepteerd. Daar zou Heineken nog wel marktaandeel mee kunnen winnen", denkt ook Tehupuring.
En dat is maar goed ook, want op groei in de reguliere biermarkt hoeft Heineken niet te rekenen, zegt de analist. "Het is niet zo dat we ineens veel meer bier gaan drinken. Sterker nog, we drinken minder bier", aldus Tehupuring.
Afschrijving Chinees bier
Een andere tegenvaller is de afschrijving van 874 miljoen euro, die Heineken doet op zijn investering in CR Beer, de grootste brouwer van China. Die afboeking hangt volgens Heineken samen met de gedaalde beurskoers van CR Beer.
Heineken heeft een belang van 21 procent in CR Beer. Voor dat samenwerkingsverband legde Heineken eind 2018 een miljardenbedrag op tafel. Maar op de beurs in Hongkong is het aandeel CR Beer behoorlijk gedaald door zorgen bij beleggers over de economische afzwakking in China en de vraag naar bier bij Chinese consumenten. Daarom moet Heineken nu een afboeking doen.
Koers gedaald
De rest van het jaar wil de bierbrouwer zich vooral richten op landen zoals Mexico, Brazilië en Vietnam. Daar wordt ook meer geld uitgegeven aan marketing.
De koers van Heineken ging na het bekendmaken van de cijfers onderuit. Op moment van publicatie staat de koers van het aandeel op een verlies van bijna 8 procent.