Minder keuze op de bierkaart: er verdwijnen kleine brouwers
Het is vandaag prima weer om een biertje op een terras te drinken. Maar je kunt wel uit bier van minder brouwerijen kiezen dan vorig jaar.
De afgelopen jaren werd de keus juist steeds groter, want kleine brouwerijen schoten als paddenstoelen uit de grond.
Maar de gouden tijden voor die brouwerijtjes zijn voorbij. Vorig jaar nam het aantal brouwers voor het eerst in 20 jaar af, met 76 tot 920, blijkt uit cijfers van de branchevereniging Nederlandse brouwers.
Ook dit jaar zullen er waarschijnlijk meer brouwerijtjes stoppen dan dat er bijkomen, zegt woordvoerder Meint Waterlander.
'Vechtmarkt'
Eén van de brouwers die er afgelopen jaar de brui aan gaf is Twee Brouwers, in het Noord-Brabantse Sint-Michielsgestel. Er was een combinatie van een brouwerij en een proeflokaal, waardoor de gasten de brouwers aan het werk konden zien, vertelt Milo van Osch, de eigenaar van Twee Brouwers.
Maar de kosten stegen na de opening ineens enorm en de biermarkt bleek een vechtmarkt, aldus Van Osch.
'Gouden tijden voorbij'
Ook kleine brouwers zónder eigen brouwerij stoppen ermee. En dat merkt Kees Schouten, eigenaar van de Noord-Hollandse Bierbrouwerij in Uitgeest.
Dit bedrijf brouwt bier voor kleine ondernemers die wel hun eigen recepten bedenken, maar niet zelf hun bier ook brouwen, omdat ze daarvoor te klein zijn. Schouten maakt zo 100 tot 150 verschillende soorten bier per jaar, voor kleine brouwers. Daardoor kan hij goedkoper brouwen dan een kleine brouwerij zelf zou kunnen.
"We zijn in 2012 begonnen, echt aan het begin van de speciaalbierhype. Iedereen ging nieuwe dingen proberen", vertelt Schouten. Maar die gouden tijd is voorbij. "We brouwen nu 40 procent minder liters, dus dat is behoorlijk naar beneden gegaan", zegt hij.
Te veel
"Er zijn heel veel hobbybrouwers gestart en uiteindelijk hebben ze de stap gewaagd naar een commerciële brouwerij", voegt Fiona de Lange, bierkenner en biersommelier, daar aan toe.
Maar als iedereen probeert zijn bier probeert te verkopen, in de horeca of in de winkel, dan past dat niet, er zijn te veel, sommige kunnen het dan niet bolwerken, zegt ze.
Minder accijnzen voor de schatkist
In de eerste drie maanden van het jaar dronken we in Nederland 2,4 procent minder bier dan in dezelfde periode van een jaar eerder. We dronken niet alleen minder in de horeca, maar ook thuis trokken we minder vaak een flesje of blikje open.
De dalende bierconsumptie is ook terug te zien in de accijnsopbrengst. Het kabinet verwacht dat de bieraccijns dit jaar 70 miljoen euro minder gaat opbrengen dan eerder verwacht. Dit ondanks een accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8 procent per 1 januari.
Ook lijkt het erop dat de forse verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier met bijna 200 procent een negatief effect op de verkoop heeft. In het eerste kwartaal van 2024 is ruim 2 procent minder alcoholvrij bier verkocht, terwijl dit in het verleden juist een groeisegment was.