Van massa- naar nichesegment

Oer-Nederlands familiebedrijf Kip heeft zichzelf opnieuw uitgevonden

Door RTL Z··Aangepast:
© Kip. Thomas Gunnink, één van de twee zoons van eigenaar Henk Gunnink.Oer-Nederlands familiebedrijf Kip heeft zichzelf opnieuw uitgevonden
RTL

De Nederlandse caravanbouwer Kip bestaat 90 jaar. Dat het bedrijf uit Hoogeveen caravans bouwt, heeft een romantische reden. Na twee faillissementen bouwt het nu caravans 'zonder toeters en bellen, maar mét hefdak', voor kampeerders 'die willen onthaasten'.

Wat is er Nederlandser dan een Kip-caravan? Het bedrijf werd in 1934 in het Drentse Hoogeveen opgericht door Jan Kip. Het bedrijf is in feite nog altijd een familiebedrijf. Of liever, wederom. De huidige eigenaar Henk Gunnink nam het bedrijf in 2010 over nadat het voor de tweede keer failliet was gegaan.

Vier jaar geleden stapten zijn twee zoons Erik en Thomas ook in het bedrijf. Dat bevalt goed, zegt Thomas. "We doen hier alles, van productie tot het leveren van caravans aan klanten. Je ziet alle facetten van het bedrijf, dat is wel wat anders dan rapporten schrijven voor een beursgenoteerd bedrijf waarvan je niet weet wat de impact is. Én je verkoopt hier vakanties aan mensen." Voordat hij bij Kip ging werken was Thomas consultant. 

Liefde

Dat Kip caravans bouwt heeft een hele romantische reden. Het is namelijk (mede) aan Johanna de Roos uit Amsterdam te danken dat Jan Kip er ooit aan begon. Dat was in 1947. Tot die tijd maakte Kip onder meer aanhangwagentjes en boerenkarren. Maar toen Jan Kip een relatie kreeg met Johanna bouwde hij zijn eerste caravan, om op de Veluwe, ruwweg halverwege Amsterdam en Hoogeveen, samen de weekeinden door te brengen.

Jan Kip en zijn vrouw op vakantie.© Kip
Jan Kip en zijn vrouw op vakantie.

Die allereerste caravan bracht veel geluk: Jan Kip en Johanna de Roos trouwden en ze kregen een dochter. In het logo van Kip caravans waren daarom zelfs een kip, een roos en een wiel (van een caravan) verwerkt.

Kampeerbeleving

Van de mensen die nu een Kip kopen zijn er veel die eerst met een tent of een vouwwagen kampeerden, of die het kamperen opnieuw ontdekken, vertelt Gunnink. Vooral het model Shelter doet het nu goed, vertelt hij. "Die heeft de meeste kampeerbeleving en is voor mensen die veel buiten zijn. Dat is echt waar ze naar op zoek zijn. Als mensen vaker kamperen en dat ook doen in de maanden dat het wat kouder is, dan stappen ze vaak over naar een iets groter model."

© Kip. De Shelter, met het kenmerkende hefdak.

Dertigers en veertigers beginnen vaak met het huren van een caravan, vertelt Gunnink. Dat is omdat het best wel om een bedrag gaat als je een caravan koopt. Zo kost de goedkoopste Shelter 18.000 euro.

Vaak zijn het vijftigers en zestigers die kopen. "Ze hebben dan al veel met een tent gekampeerd en ze willen niet meer op een matje op de grond slapen. Maar ze willen wel het kampeergevoel houden." Een televisie bouwt Kip dan ook niet in en de meeste caravans hebben ook geen toilet, douche of vaatwasser. "Het gaat om onthaasten uit het digitale en drukke leven." 

Nichesegment

In de jaren zeventig maakte Kip wel 10.000 caravans per jaar. Maar sinds Henk Gunnink in 2010 in Kip stapte, richt Kip zich niet meer op massaproductie, aldus Thomas Gunnink. "We focussen meer op het nichesegment." Dit jaar bouwt Kip zo'n 500 caravans, aldus Gunnink.

Een caravan wordt gebouwd in de fabriek van Kip.© Kip
Een caravan wordt gebouwd in de fabriek van Kip.

Een belangrijk kenmerk van de Kip-caravans is nu het hefdak, legt Gunnink uit. Dat betekent dat een deel van het dak omhoog kan, vergelijkbaar met wat je wel in kampeerbusjes ziet. "De caravan is dan twee meter hoog, ik kan er zelfs in staan", zegt Gunnink, die zelf net twee meter lang is.

Kip wil zich ook onderscheiden door meer kwaliteit te bieden, zoals een betere isolatie. En veel delen van de caravans maakt Kip zelf, zoals de zijwanden, daken en kastjes. "Door die focus op kwaliteit kunnen we nog caravans bouwen in Nederland", aldus Gunnink. En sommige medewerkers werken er al meer dan 40 jaar. Als je de productie zou overplaatsen naar een goedkoper land, dan raak je die kennis kwijt, zegt hij.

Tweede showroom

Voor de verkoop is er, naast de showroom in Hoogeveen, sinds vorig jaar ook een showroom in Utrecht. Dat is voor klanten uit de Randstad wat dichterbij. Nu wordt ruwweg de helft van de caravans in Utrecht verkocht.

Nederland is verreweg de belangrijkste markt voor het bedrijf. Hier worden ongeveer drie van de vier Kip-caravans verkocht en de rest in Duitsland. Juist omdat Kip zich niet meer op het massasegment richt, is het marktaandeel beperkt. In Nederland is het tussen de 5 en 6 procent. "We hebben niet de ambitie om de nummer één te worden."  

'Kamperen is de leukste vakantie'

Zelf heeft Gunnink geen caravan, maar hij probeert wel vaak een prototype van Kip uit. Zo was hij vorig weekend nog met een caravan en de kinderen op pad. "Het is leuk om te zien waar je de hele dag mee bezig bent. En zeker met jonge kinderen is kamperen de leukste vakantie."

Lees meer over
Kip CaravansKamperenHoogeveenGemeente HoogeveenDrenthe