Europese Commissie voor de rechter gedaagd vanwege uitstoot vliegtuigen en schepen
Een aantal Europese milieuorganisaties stapt naar de rechter, omdat ze vinden dat de Europese Commissie te weinig doet om de vervuiling van (cruise)schepen en vliegtuigen aan te pakken. Die staan volgens hen ten onrechte op een EU-lijst van duurzame investeringen.
Deze lijst, taxonomie genoemd, moet het voor investeerders duidelijk maken welke activiteiten echt groen zijn, zodat hun investeringen bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Er zijn criteria opgenomen over het duurzamer maken van nieuwe boten en vliegtuigen.
Maar de organisaties, gesteund door 35.000 burgers, vinden die criteria te zwak. De rechtszaak wordt aangespannen door Fossielvrij NL, CLAW, Dryade, Opportunity Green en Protect our Winters Austria. Ze noemen de plaatsing van de vliegtuigen en schepen op de lijst 'greenwashing op het hoogste niveau'. Ze stappen daarom naar het Europees Hof van Justitie in Luxembug, om op die manier de Commissie te dwingen opnieuw naar het beleid te kijken.
Klimaatoplossingen
De groene taxonomie is bedoeld om geld vrij te maken voor klimaatoplossingen, zoals wind- en zonne-energie, warmtepompen en snelle treinen, zeggen de organisaties. "Nieuwe vliegtuigen en schepen die nog tientallen jaren op fossiele brandstoffen draaien zijn géén klimaatoplossing."
Met de groene taxonomie-lijst wil Brussel bedrijven en investeerders als banken en pensioenfondsen aanmoedigen om mee te gaan in de transitie naar een steeds duurzamer economie. De afgelopen jaren leidde de lijst al vaker tot flinke discussie. Zo waren kernenergie en aardgas heikele onderwerpen, waarbij landen soms recht tegenover elkaar stonden.
De milieuorganisaties vinden dat de luchtvaart- en scheepvaartlobby de EU heeft beïnvloed, waardoor de schepen en vliegtuigen op de lijst zijn gekomen. "Daardoor kunnen ze straks goedkoper en makkelijker geld ophalen voor hun vervuilende nieuwe vliegtuigen en (cruise)schepen – onder het mom van duurzaamheid."
De uitstoot van vliegtuigen en schepen, ook als ze steeds zuiniger worden, brengt volgens de organisaties het halen van de Parijse klimaatdoelen in gevaar. Hiske Arts van Fossielvrij zegt: "Door extreem vervuilende vliegtuigen en cruiseschepen als groen te bestempelen en zo investeringen aan te moedigen in een Rupsje Nooitgenoeg-industsrie, ketent de EU ons vast aan een klimaatramp. Dit moeten we stoppen."
Want ook de nieuwste modellen vliegtuigen, benadrukken de organisaties, stoten nog altijd veel CO2 uit, evenals schepen die op vloeibaar gas varen. Het zou daarom beter zijn, vinden ze, als de EU zorgt dat er wordt geïnvesteerd in echt duurzame alternatieven zoals hogesnelheidstreinen.
De Europese Commissie wijst de kritiek van de hand. Nieuwere toestellen en schepen zullen onder invloed van de strengere criteria wel degelijk steeds schoner worden, verwacht de Commissie. Met de lijst wordt de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen en het gebruik van de duurzamere vliegtuigbrandstof SAF en waterstof gestimuleerd.