Inspectie neemt meer fatbikes in beslag: teller staat op 16.500
16.500 fatbikes. Dat is de opbrengst van de maandenlange klopjacht van de Inspectie Leefomgeving en Transport op illegale fatbikes. Bij acties in de Rotterdamse haven en een scooterwinkel waren al ruim 7000 fatbikes onderschept. In combinatie met andere acties staat de teller nu op 16.500.
ILT noemt de fatbikes ongekeurde bromfietsen met het uiterlijk van een fatbike. Daardoor denken consumenten onterecht dat ze een elektrische fiets kopen. En die fietsen zijn niet veilig, aldus ILT. Het gaat om fatbikes van meerdere Chinese fabrikanten.
De toezichthouder wil dat de illegale bromfietsen zo snel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen. En dat begint met in beslag nemen voor de fietsen verkocht worden.
Afgelopen weken voerde ILT meerdere acties uit waarbij al duizenden fatbikes in beslag werden genomen. Eerst in de Rotterdamse haven, daar ging het om zo’n zesduizend stuks.
En later bij de distributiecentra van een Nederlandse aanbieder die ILT niet bij naam wilde noemen. Scooterwinkel La Souris bevestigde zelf wel dat er bij hen ook nog eens 1100 fatbikes in beslag zijn genomen. Daar ging het om een fatbikes van de Chinese merken QMWheel en Ouxi.
De acties zijn onderdeel van een groter onderzoek van ILT, waarbij het dus ook nog op andere plekken fatbikes heeft onderschept.
Dat is bij andere partijen dan de eerder acties, zegt ILT tegen RTL Nieuws. Maar om welke winkels, fabrikanten of importeurs het precies gaat, kan ILT in kader van het onderzoek nu nog niet zeggen.
Opvoeren van fatbike is kinderspel
Het opvoeren, of eigenlijk de begrenzer van de fiets afhalen, is kinderspel. Zo bleek eerder uit onderzoek door RTL Nieuws. De V20Pro van de Chinese fabrikant QMWheel kon eenvoudig worden aangepast om die harder dan de toegestane 25 kilometer per uur te laten rijden.
Daar was geen opvoersetje voor nodig maar slechts een paar aanpassingen in de instellingen van de fietsen.
Hoe dat kan, zie je in deze video.
Fatbike of bromfiets: dit zijn de regels
Volgens de regels mag een elektrische fiets trapondersteuning hebben tot een snelheid van 25 kilometer per uur en mag de motor een vermogen hebben van maximaal 250 watt. Die regels gelden ook voor fatbikes.
Voldoet de fatbike niet aan deze regels, dan wordt die gezien als bromfiets. Dan moet de fatbike een typegoedkeuring hebben – die geeft de RDW of een andere Europese voertuigautoriteit die heeft gekeken of het voertuig voldoet aan een serie controlepunten.
De fatbike moet dan een kenteken hebben en om het te besturen moet je 16 jaar oud zijn, een rijbewijs hebben en een helm dragen.
Update maakt de fatbike niet legaal
Scooterwinkel La Souris kondigde onlangs een terugroepactie aan voor de V20 van QMwheel die zij verkochten. Door de software op de fatbike te updaten, zou het opvoeren minder makkelijk zijn.
ILT lijkt daar geen genoegen mee te nemen. Want, zo schrijft de inspectie, een ongekeurde bromfiets voldoet met een update niet opeens wel aan de wettelijke eisen van een elektrische fiets.
Helmplicht voor welke e-bikes?
Hoe de fatbike aangepakt moet worden, is nog altijd voer voor discussie. Minister Barry Madlener van Infrastructuur is niet voor een minimumleeftijd van 14 jaar voor het besturen van een fatbike. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat juist wel.
Madlener ziet het liefst dat de minimumleeftijd van 14 geldt voor alle e-bikes. En dat er een helmplicht is tot 18 jaar. Een aparte fatbike-categorie leidt misschien wel tot een kat-en muisspel, omdat fabrikanten dan aanpassingen doen om die categorie te omzeilen.