'Eigenlijk een bromfiets'

Duizenden Chinese fatbikes in beslag genomen: risico voor veiligheid

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ILTDuizenden Chinese fatbikes in beslag genomen: risico voor veiligheid
RTL

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft ongeveer 6000 fatbikes in beslag genomen. De goedkope fatbikes van Chinese makelij kunnen volgens de inspectie een risico vormen voor de veiligheid in het verkeer en voldoen mogelijk niet aan de wettelijke eisen voor elektrische fietsen.

Het gaat om fatbikes van één enkele Chinese fabrikant die in Nederland 'tegen zeer lage prijzen' in de handel worden gebracht als elektrische fiets, meldt de ILT in een bericht op de eigen website. Ook de import van fabikes is stilgelegd.

Vorige week onthulde RTL Nieuws dat een populaire fatbike van een Chinese fabrikant op de markt wordt gebracht met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Maar in werkelijkheid is het mogelijk om de snelheid binnen enkele seconden te verhogen naar 40 kilometer per uur, even snel als een brommer. 

De ILT wil niet bevestigen dat specifiek deze fatbikes, de V20Pro van het bedrijf QMWheel, in beslag zijn genomen. Wel zegt de ILT dat gebruikers makkelijk zelf kunnen instellen hoe hard de fatbike kan gaan. Precies over dat probleem berichtte RTL Nieuws vorige week. QMWheel reageert niet op vragen.

Populaire Chinese fatbikes rijden bij verkoop al veel te hard: 'Deze voer je in 2 minuten op tot 45'
Lees ook

Populaire Chinese fatbikes rijden bij verkoop al veel te hard: 'Deze voer je in 2 minuten op tot 45'

Volgens de inspectie hebben deze fatbikes de technische kenmerken van een bromfiets, terwijl ze als elektrische fietsen aan de man worden gebracht. Voor een bromfiets zijn een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering nodig. Ook moeten bestuurders een helm dragen en in het bezit zijn van een rijbewijs.

'Eigenlijk een bromfiets'

Volgens Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT, is een fatbike 'eigenlijk een bromfiets' wanneer die harder rijdt dan 25 kilometer per uur. "Dan gaat het om een ongekeurde en onverzekerde brommer. Als je dat weet, laat je dan je kind op zo'n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?"

Als het onderzoek van de inspectie is afgerond, wordt de zaak overgedragen aan justitie.

Deskundigen die RTL Nieuws sprak, zeiden eerder ook al dat de V20 meer op een brommer dan een fiets lijkt. In deze video zie je hoe makkelijk het is om V20-fatbikes op te voeren:

De ILT deed onderzoek naar de veiligheid van fatbikes naar aanleiding van de 'recente voorbeelden van (bijna-)ongelukken en binnengekomen meldingen'.

Te mooi om waar te zijn

"De ILT zet – met de beperkte mensen en middelen die ze tot haar beschikking heeft – zich in om in Nederland de handel in dit soort fatbikes tegen te gaan", zegt Visser. "Een fatbike die voor minder dan 1000 euro te koop wordt aangeboden, dat klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein."

"Mocht blijken dat de in beslag genomen fatbikes niet voldoen aan de Europese regels, dan verwacht de ILT van de Chinese fabrikant dat deze alle voertuigen terughaalt. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van fabrikanten om te voldoen aan wet- en regelgeving. En ook importeurs en distributeurs hebben de verantwoordelijkheid om zich ervan te verzekeren dat aan wet- en regelgeving is/wordt voldaan."

Ramona zat op de fiets met haar zoontje toen ze in volle vaart een fatbike op zich af zag komen. Voor ze het wist lag ze gewond op de grond. Hier vertelt ze wat ze zich er nog van kan herinneren.
Lees meer over
VerkeersongevallenVerkeerFatbikeElektrische fiets