Geen party's meer

Tupperware vraagt faillissement aan

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANP. In België zijn er nog winkels van Tupperware.Tupperware vraagt faillissement aan
RTL

Tupperware, de maker van de bekende veelkleurige luchtdichte doosjes waarin je onder meer eten kunt bewaren, heeft zelf faillissement aangevraagd. Het kampt al een aantal jaren met lagere vraag en toenemende concurrentie.

Het gaat om een zogeheten Chapter 11-procedure, waarbij een bedrijf in de Verenigde Staten kan proberen zelf financieel orde op zaken te stellen om zo te proberen verder door te gaan.

Tupperware wil nu activiteiten verkopen. Het zegt wel verder te willen gaan, maar dan als digitaal bedrijf.

Tupperware stopt met directe verkoop in Nederland: 'Totaal overdonderd'
Lees ook

Tupperware stopt met directe verkoop in Nederland: 'Totaal overdonderd'

In Nederland stopte Tupperware in 2021 al met de directe verkoop via de beroemde tupperwareparty's.

Tijdelijke opleving tijdens corona

Tupperware heeft al een aantal jaren last van dalende verkopen en grotere concurrentie. Tijdens corona was er sprake van een tijdelijke opleving van de verkopen. De horeca was toen een deel van de tijd gesloten, waardoor consumenten meer aandacht besteedden aan eten thuis. Daar hadden ze ook meer tijd voor, omdat ze door de pandemie meer thuis aten.

Maar die opleving was tijdelijk. Volgens persbureau Reuters probeert Tupperware al vier jaar lang de situatie te verbeteren. Het beursgenoteerde bedrijf gaf in 2022 al aan te twijfelen over het voortbestaan van de onderneming door de hoge schuldenlast.

Schulden

In juni kondigde het bedrijf al aan zijn enige fabriek in de VS te sluiten en bijna 150 medewerkers te ontslaan. 

In augustus vorig jaar sloot Tupperware een overeenkomst met schuldeisers om de schuldenlast te verminderen. Maar het kon niet voldoen aan de voorwaarden die schuldeisers stelden, meldde persbureau Bloomberg afgelopen maandag. 

1946

Tupperware-oprichter Earl Tupper introduceerde in 1946 zijn plastic producten aan het publiek en patenteerde kort daarna de flexibele luchtdichte sluiting. Het merk werd later populair, vooral dankzij de populaire verkoopfeestjes die werden gehouden in de huiskamers van consumenten.

Daarbij kwam een verkoper bij iemand thuis om daar aan een groepje consumenten de handige huishoudspulletjes demonstreren. Uiteraard met als doel om deze vervolgens ook te verkopen.

Lees meer over
Verenigde Staten