Piloten KLM zien de noodzaak niet van snijden in de kosten
Luchtvaartmaatschappij KLM wil in de kosten gaan snijden en op die manier de winst met 450 miljoen euro opkrikken. De piloten van het bedrijf zien de noodzaak niet. "Ons beeld is dat primair sprake is van een inkomstenprobleem. Niet van een kostenprobleem."
Keer op keer werd er door de staatsagent voor gewaarschuwd, toen KLM met belastinggeld gered moest worden in coronatijd: KLM maakt onvoldoende werk van structurele kostenbesparingen en dat zorgt ervoor dat een levensvatbare toekomst van het bedrijf onzeker blijft.
Staatsagent kritisch
De staatsagent was door het ministerie van Financien benoemd om bij KLM een oogje in het zeil te houden nadat het kabinet miljarden euro's uittrok om een faillissement te voorkomen. Een bankroet dreigde toen in 2020 en '21 reisbeperkingen werden opgelegd als gevolg van de coronapandemie en ook het vliegverkeer ernstig werd verstoord.
KLM slaagde er sindsdien niet in structureel op de kosten te besparen en krijgt daar nu alsnog de rekening voor gepresenteerd, zo lijkt het. Het kondigde deze week een 'stevig pakket' maatregelen aan om de operationele en financiele positie te versterken.
Pakket maatregelen
Met het totale pakket moet het bedrijfsresultaat op korte termijn met 450 miljoen euro verbeteren. Zo moet de arbeidsproductiviteit omhoog, een tekort aan vliegers worden opgelost en met de vliegers die KLM heeft moeten alle vluchten worden uitgevoerd die KLM wil uitvoeren.
Juist die vliegers – en dan met name hun cao – zorgden volgens de staatsagent bij KLM voor problemen. En juist die vliegers reageren 'terughoudend' op het maatregelenpakket waarmee KLM de winstgevendheid wil verbeteren, blijkt uit een bericht van vliegersbond VNV aan de leden.
De oorzaak van die terughoudendheid ligt volgens VNV 'voornamelijk in de timing', vlak voor een nieuw cao-overleg. "Dit leidt bij ons (…) tot gefronste wenkbrauwen (en) de VNV zal verzoeken tot beoogde maatregelen kritisch beoordelen. We zullen niet accepteren dat mogelijke voorstellen uitsluitend op de vliegers afgewenteld gaan worden", schrijft VNV.
'Geen kostenprobleem'
De vliegersbond noemt het 'op dit moment niet logisch om bij de vliegers in te zetten op bezuinigingen'. "Vanuit het vliegersperspectief is primair sprake van een inkomstenprobleem en niet van een kostenprobleem", aldus de VNV. "Als cockpitcrewsterkte en techniek op orde zouden zijn geweest, hadden we bijzonder goede cijfers gemaakt."
Maar cockpitcrewsterkte en techniek zijn niet op orde. En het effect van die situatie is dat 'er onvoldoende vet op de botten ontstaat om een toekomstige crisis het hoofd te kunnen bieden', realiseren zich nu ook de vliegers.
Ze hopen dan ook oplossingen te vinden, niet aan de kostenkant, maar aan de inkomstenkant. "Oplossingen die bijdragen aan het verdienvermogen." Aan welke oplossingen VNV denkt, wil een woordvoerder niet zeggen. Op gestelde vragen verwijst hij naar een reactie die VNV gaf op het persbericht waarin KLM de maatregelen aankondigde.
Kritisch kijken
"Zoals altijd gaan wij met KLM in gesprek wanneer zij uitdagingen zien. Tegelijkertijd zijn er recent nog afspraken gemaakt over meer uren werken en uitbereiding van de opleidingscapaciteit. Wij zullen dan ook kritisch kijken of nieuwe plannen van KLM wel tot de beoogde resultaten leiden. We kunnen niet vooruitlopen op waar die gesprekken deze keer toe leiden", meldt de vakbond.