Piloten sluiten 'één van de mooiste cao’s tot nu toe' met KLM
De leden moeten er nog mee instemmen, maar volgens pilotenbond VNV heeft het 'één van de mooiste cao’s in eenieders carrière tot nu toe' afgesloten met KLM.
Waar KLM volgens VNV maar één wens had: een oplossing voor problemen met cockpitcrewsterkte, had VNV er vele, waarvan 'een grote meerderheid' is binnengehaald. KLM betaalt 'een flinke prijs' en dat legt de piloten 'geen windeieren', blijkt uit een nieuwsbrief aan piloten waarin bestuurslid Arbeidsvoorwaardelijke Zaken Peter Westeneng van VNV de gemaakte afspraken uit de doeken doet.
Eerder bereikten KLM en VNV al een akkoord op hoofdlijnen, nadat piloten hadden gedreigd met werkonderbrekingen. Toen ook werd duidelijk hoeveel salaris KLM zijn vliegers erbij wil geven.
11,4 tot 13,6 procent erbij
Per 1 september 2023 is dat 2 procent, per 1 oktober 6 procent en per 1 juli 2024 nog eens 2 procent. Als de inflatie over 2024 hoger is dan 3 procent komt er per januari 2025 een extra 2 procent loonsverhoging bij.
Dit is naast een eenmalige uitkering op 1 januari 2024, van 2 procent van het jaarsalaris waarover ook vakantiegeld, eindejaarsuitkering en pensioen wordt berekend. Met deze uitkering compenseert KLM een misgelopen loonsverhoging per 2 maart 2023, die de piloten per se wilden.
Deze uitkering vindt plaats in 2024, omdat KLM er 'belang bij (had) deze betaling boekhoudkundig in 2024 te laten vallen'. Alle verhogingen samen, tellen volgens VNV op tot 11,4 à 13,6 procent over een looptijd van 2 jaar.
Meer werken
Aan afspraken over meer werken, ontkwam de bond dus niet. KLM wil zoveel mogelijk vliegen maar heeft niet voldoende cockpitcrew om 'productie' te draaien. Structureel harder werken was voor VNV onbespreekbaar, maar een paar afspraken gaan de piloten voelen.
Zo wordt in 2024 twee extra dagen gewerkt en in 2025 één dag extra. "Daar hangt een flinke prijs aan vast voor KLM", aldus de VNV, en KLM heeft beloofd versneld piloten te gaan opleiden.
Het flinke prijskaartje is 45 miljoen euro. Als KLM in één van drie periodes een beroep doet op wat intern het 'noodpakket crewsterkte-oplossingen' heet, dan zal een eenmalige uitkering plaatsvinden van 15 miljoen euro per periode aan de vliegers.
Salarisverhogingen zijn gevoelig
Salarisverhogingen bij KLM liggen gevoelig. Het bedrijf werd meermaals gewaarschuwd de structurele kosten te verlagen, omdat daarover ook afspraken waren gemaakt met het kabinet toen dat KLM te hulp schoot met miljarden euro’s staatssteun.
Een stijging van de kosten is verder onverstandig, omdat het kabinet het aantal vluchten op Schiphol terug wil brengen van maximaal 500.000 tot 452.500 vluchten. KLM heeft verreweg de meeste start- en landingsrechten op Schiphol en zal dus in absolute aantallen de meeste vluchten moeten inleveren.
'Aantrekkelijk werkgever'
KLM zelf zegt in een schriftelijke reactie dat het akkoord desondanks recht doet aan de situatie waarin het bedrijf zich bevindt. "KLM wil een aantrekkelijk werkgever zijn en blijven en een reële loonontwikkeling is daarvoor belangrijk", zegt een woordvoerder van het bedrijf.
Om door de stijgende kosten, waaronder die van dure cao's, niet in de rode cijfers te belanden, zullen de ticketprijzen omhoog moeten, al kan het bedrijf dat niet bevestigen. Méér vliegen vanaf Schiphol zit er voor KLM als het aan het kabinet ligt niet in. De leden van VNV stemmen op 7 november over het bereikte akkoord.