IKEA verlaagde de prijzen, daardoor daalden omzet en winst in Nederland
De omzet in Nederland van het bedrijf waar op één na alle IKEA's in ons land onder vallen, is gedaald. Het woonwarenhuis verlaagde de prijzen. Daardoor werden wel meer artikelen verkocht, maar net niet genoeg om de lagere prijskaartjes te compenseren. Ook de nettowinst was lager.
Dat maakt Ingka Group, de de grootste franchisenemer van IKEA, bekend. In Nederland vallen bijna alle fysieke winkels onder dit bedrijf.
Alleen de winkel in Delft valt niet onder Ingka Group, maar onder Inter IKEA Systems.
Nederlandse consumenten kochten in het boekjaar dat tot en met augustus loopt bij Ingka Group voor 1,6 miljard euro aan onder meer Billy boekenkasten, Klippan banken en Poäng fauteuils. Dat is wel 1,3 procent minder dan een jaar eerder.
Doelstelling niet gehaald
De gedaalde omzet van Ingka Group komt mede doordat IKEA begin dit jaar de prijzen verlaagde, met gemiddeld maar liefst 12,6 procent. IKEA verkocht door de prijsverlagingen wel meer producten, maar dat was net niet genoeg om de omzet gelijk te houden.
Daarmee werd de doelstelling niet gehaald, geeft Sandra Schouten, cfo van Ingka Group, toe. De ambitie was om de omzet gelijk te houden, zegt zij.
Ook de nettowinst van Ingka Group in Nederland daalde, aldus Schouten. Maar daar wil zij niet meer over kwijt.
In januari maakte IKEA bekend de prijzen van 30 procent van het assortiment met gemiddeld 20 procent te hebben verlaagd. Berekend over alle producten is de prijsverlaging gemiddeld 12,6 procent, zegt Schouten. Het doel is om eind 2025 de prijzen van het gehele assortiment terug te hebben op het niveau van voor de coronapandemie, zei IKEA in januari.
Wel hogere omzet in september
Ondanks het feit dat de omzet van Ingka Group licht is gedaald zegt Schouten toch tevreden te zijn. In september, de eerste maand van het nieuwe boekjaar, steeg de omzet wel, en de maanden september en oktober zijn 'zeer indicatief' voor hoe het in het hele boekjaar gaat, zegt zij. Met hoeveel de omzet toenam in september wil Schouten niet zeggen. Ze spreekt van 'significante groei'.
Als er meer artikelen worden verkocht dan is dat gunstig voor klanten, zegt Schouten. Want als IKEA meer producten bij leveranciers kan inkopen, dan kan het ook grotere kortingen bedingen en die worden doorgegeven aan klanten. Maar of er ook in andere landen meer artikelen werden verkocht, en IKEA dus meer moet inkopen bij leveranciers, zegt zij niet te kunnen zeggen.
Meer bezoekers
Ondanks de lagere omzet in het boekjaar tot en met augustus deed IKEA het in ons land wel beter dan de markt in totaal. Want de omzet van de interieurbranche als geheel daalde met 5,1 procent, aldus Schouten. Ingka Group won dus marktaandeel, ten koste van andere winkels.
Ook waren er meer bezoekers. In de fysieke winkels waren 8,3 procent meer mensen en online nam het aantal bezoeken met 6 procent toe.
Bijna een derde van de omzet in Nederland kwam uit online verkopen. Dat is iets meer dan een jaar eerder.
De totale omzet van Ingka Group, dat ook in andere landen IKEA's heeft, kromp in het boekjaar tot en met augustus met 5 procent tot 39,6 miljard euro. Daarmee deed het bedrijf het in Nederland dus beter dan Ingka Group als geheel.
Ingka Group is naar eigen zeggen wereldwijd goed voor ongeveer 88 procent van de totale omzet van IKEA.
In deze video zie je dat bij sommige Nederlanders alles van IKEA komt, van de keuken tot de badkamer: