Nachtsluiting Schiphol zou rust brengen aan 9500 mensen met slaapproblemen
Een eventuele nachtsluiting van Schiphol zorgt ervoor dat 9500 omwonenden van wie de slaap nu ernstig wordt verstoord door vlieggeluid, weer rustig kunnen slapen. Dat blijkt uit een analyse van Schiphol die eerder dit jaar naar het kabinet is verstuurd. Uit de analyse blijkt dat een nachtsluiting vooral vervelend is voor KLM-dochter Transavia, maar dat de zogenoemde hub-functie van Schiphol er niet door in gevaar komt.
Het kabinet zegde eerder een impactanalyse van een nachtsluiting toe die voor de zomer naar de Kamer zou worden gestuurd. Die analyse is vertraagd, de verwachting is nu dat die deze week of kort daarna alsnog komt. Maar Schiphol stuurde een eigen impactanalyse, dus al eerder naar het kabinet.
Een nachtsluiting van Schiphol zou de hinder die sommige omwonenden van de luchthaven ervaren flink verminderen. Hinderbeperking staat hoog op de politieke agenda sinds een rechtbank eerder dit jaar in een uitspraak oordeelde dat het belang van omwonenden van Schiphol jarenlang stelselmatig ondergeschikt is gemaakt aan het economisch belang van de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen.
Nachtvluchten zorgen voor tien keer zoveel overlast als vluchten overdag. Om die reden is nachtsluiting de meest effectieve maatregel om minder hinder op korte termijn te realiseren. Toch wil minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) er niet aan. Een besluit erover werd door de minister juist op de lange baan geschoven in afwachting van het effect van andere maatregelen zoals minder lawaaiige toestellen in de nacht.
Stillere vloot geen oplossing
Minder in de nacht vliegen of met minder lawaaiige toestellen zet volgens Schiphol echter geen zoden aan de dijk. De minste vorm van geluidshinder vergroot de kans op slaapverstoring namelijk al sterk, stelde ook het RIVM eerder vast. Ook een nieuwe vloot met stillere toestellen lost het probleem van slaapverstoring niet op. Een nachtsluiting doet dit als enige wel.
Een nachtsluiting heeft onmiskenbaar impact op luchtvaartmaatschappijen, realiseert Schiphol zich. In 2023, het laatste volledige vliegjaar, vonden 8300 nachtvluchten plaats tussen middernacht en 6.00 uur in de ochtend. Het overgrote deel daarvan – tweederde – betreft Transavia-vluchten. KLM voert maar 4 procent van de nachtvluchten uit. Dan zijn er 10 procent vrachtvluchten en nog eens 17 procent overig vakantieverkeer.
Meeste pijn voor Transavia
Daarmee doet een nachtsluiting vooral Transavia pijn, aldus Schiphol. De luchthaven zegt echter mogelijkheden te zien waardoor vakantievliegers zoals Transavia hun klanten kunnen blijven bedienen, ook al brengt dit hogere kosten voor hen mee, en dus ook hogere ticketprijzen.
Die oplossing is het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad, overdag, ook al is er nu nog geen meerderheid in de Tweede Kamer voor opening van Lelystad voor commercieel vliegverkeer.