Speelgoedketen Intertoys verkocht aan Belgisch Toychamp
Speelgoedwinkelketen Intertoys komt in Belgische handen. Mirage Retail Group (MRG), ook eigenaar van Blokker, verkoopt de 220 speelgoedwinkels aan familiebedrijf Toychamp. De verkoop van het bedrijfsonderdeel komt niet uit de lucht vallen. Moederbedrijf MRG zit namelijk in zwaar weer.
Als de verkopen bij Blokker niet zouden verbeteren, moest MRG maatregelen nemen om een geldtekort te voorkomen, schreef accountant KPMG eerder in het jaarverslag van het moederbedrijf. De accountant stelde voor dat MRG bedrijfsonderdelen verkocht om aan geld te komen of de leningen die aflopen zou verlengen of herfinancieren om de problemen af te wenden.
Het is dus (voorlopig) het eerste geworden. De winkels blijven de naam Intertoys houden en ook aan het uiterlijk verandert niets. Het is dus puur een overname op papier. Hoeveel de Belgen betalen, wil MRG-topman Ynse Stapert niet zeggen. Intertoys zou volgens insiders ongeveer zeventig miljoen euro waard zijn.
Moederbedrijf langzaam ontmanteld
De verkoop wordt, na goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt, naar verwachting dit jaar nog afgerond. Moederbedrijf MRG wordt hiermee langzaam ontmanteld. Ze was eerder ook eigenaar van het inmiddels failliet verklaarde BCC en Big Bazar. Dat bedrijf werd in 2021 verkocht.
MRG is nu -naast Blokker- nog eigenaar van de Nederlandse tak van Miniso (acht winkels) en van MRG Logicstics, het voormalige magazijn van Blokker in Geldermalsen. Ynse Stapert wil niet ingaan op de kaalslag bij het moederbedrijf. "We verwijzen naar het persbericht en geven geen verdere reactie," zegt hij tegen RTL Z.
De verkoop van Intertoys heeft echter een directe relatie met de verliezen bij Blokker en MRG. MRG boekte in 2022 een nettoverlies van ruim 86 miljoen euro. In 2023 ging het om een verlies van bijna 21 miljoen euro. Het moederbedrijf wordt overeind gehouden door leningen van investeerders en door Intertoys dat wel winst boekt.
Eerdere verkoop Intertoys mislukt
Door Intertoys te verkopen, komt er geld binnen om uit de rode cijfers te komen. MRG ging vorig jaar al op zoek naar een nieuwe eigenaar voor Intertoys, maar de kopers stonden niet in de rij en de verkoop ketste af. "We wachten nu twaalf maanden voordat we daar opnieuw naar gaan kijken," zei Stapert in februari.
Niet voor niets benadrukken de partijen nu, een half jaar later, dat bij de verkoop aan Toychamp 'geen actief verkoopproces heeft plaatsgevonden'. Begin dit jaar zocht Toychamp zelf contact om de mogelijkheden te verkennen, zo luidt de verklaring.
Of er vorig jaar wel met Toychamp is gesproken en het toen niet doorging, is onduidelijk. "In die fase zijn we niet met hen in gesprek gegaan", zegt Stapert tegen RTL Z, wat kan betekenen dat er op een ander moment al wel contact was.
'Geen gevolgen voor personeel'
De verkoop van Intertoys heeft volgens de betrokken partijen geen gevolgen voor de ruim 1400 personeelsleden. Ook blijft de directie van de speelgoedwinkelketen gewoon zitten.
Toychamp nam al winkels over
Toychamp nam een aantal jaar geleden al zeven grote vestigingen over van Intertoys. Het familiebedrijf heeft in België en Nederland al 41 winkels met de naam Toychamp en bezit ook een meerderheidsbelang in de Belgische speelgoedketen DreamLand.
Is Blokker nog te redden?
De vraag is wel of MRG, zelfs nu het een fiks overnamebedrag op de balans kan bijschrijven, nog te redden is. Blokker draait verlies, Mimiso schreef wel zwarte cijfers maar dat is niet genoeg om voor Blokker te compenseren.
Niet voor niets koos MRG ervoor, nadat de verkoop van Intertoys eerder dit jaar afketste, om miljoenen aan dividend van Intertoys uit te keren aan het moederbedrijf. Zo werd Blokker gefinancierd. Ook kocht Intertoys de speelgoedvoorraden van Blokker om zo geld vrij te maken op de balans van het zusterbedrijf.
Nu Intertoys verkocht is, zijn dat soort oplossingen niet meer mogelijk. MRG en Blokker zullen dus zelf de broek op moeten houden. De bedrijven zijn voorlopig gered met de Vlaamse miljoenen die worden bijgestort, maar als er jaarlijks geld bij moet omdat consumenten hun potten en pannen liever elders kopen, verdampen ook die miljoenen snel.