'Minder schaamte'

Waarom 'onze' discounters Action, Zeeman, Kruidvat en Wibra ook over de grens populair zijn

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPWaarom 'onze' discounters Action, Zeeman, Kruidvat en Wibra ook over de grens populair zijn
RTL

Wie in het buitenland naar zijn of haar vertrouwde winkel wil, kan op steeds meer plekken terecht. Er zijn inmiddels ruim 2800 Action-winkels, 1400 Zeeman-filialen, een kleine 1300 Kruidvat-vestigingen en meer dan 300 Wibra's in Europa. Nederlandse discounters zijn ook in het buitenland populair. Wat is hun geheim?

Of je nu in het Poolse Włodawa (op de grens met Oekraïne) komt, in Porto in Portugal, in het Belgische Luik, of in het Noord-Franse Lille, je komt er altijd wel een Nederlandse keten tegen. Alsof je in Wieringerwerf, Uithuizen, Eygelshoven of Ulft bent. 

Action groeit lekker door, omzet stijgt 21 procent in eerste kwartaal
Lees ook

Action groeit lekker door, omzet stijgt 21 procent in eerste kwartaal

Bij elkaar hebben Action, Zeeman, Kruidvat en Wibra een kleine 6000 winkels. Een deel daarvan is in Nederland, meer dan de helft (3700 winkels) bevindt zich buiten ons land. 

De ketens hebben filialen in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Italië, Spanje en Portugal. En volgend jaar begint Action ook nog eens in Zwitserland en Roemenië.

Lage prijzen

De reden voor het succes is dezelfde als in Nederland. Ook in het buitenland zijn er heel wat mensen die op hun geld moeten letten, dus discounters (met lage prijzen) zijn voor hen aantrekkelijk, zegt retaildeskundige Eva Rutten. 

"Veel consumenten hebben te weinig budget om te kunnen overleven, kijk maar naar de cijfers over kinderen die zonder ontbijt naar school gaan", zegt Rutten. "Zelfs voor veel mensen boven de armoedegrens is het moeilijk om rond te komen."

Zeeman heeft winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Portugal.© ANP
Zeeman heeft winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Portugal.

Ook consumenten die lage prijzen niet per se nodig hebben, komen bij discounters, zegt Rutten. "Mensen schamen zich tegenwoordig minder om in goedkope winkels te kopen. Je ziet dat sommige klanten naast duurdere merken, ook hele goedkope merken kopen."

"Veel mensen zijn ook gewoon niet meer bereid om hoge prijzen te betalen", vult Ward van der Stee, retailexpert bij ABN Amro, aan.

Schaalvoordelen

De expansiedrift naar het buitenland draagt op zichzelf ook bij aan het succes. Doordat de ketens steeds meer winkels hebben, kunnen ze op steeds grotere schaal inkopen, aldus Nathalie Hogendoorn, freelance marketingconsultant en docent marketing. "En daarmee goedkoper."

Een andere reden voor het succes van de ketens is hun manier van inkopen. Slechts een deel van het assortiment is altijd te krijgen. De rest wisselt en hangt af van of ze een bepaalde partij - tegen een lage prijs - kunnen kopen, legt Hogendoorn uit. 

Assortiment

Het assortiment van discounters is verder sowieso beperkt, vult Rutten aan. Ze verkopen minder soorten producten en daarbinnen minder varianten. Dus niet tien verschillende kleuren thee- of keukenhanddoeken, maar twee. Dat scheelt in de kosten.

Action heeft ruim 2800 winkels, in 12 landen.© ANP
Action heeft ruim 2800 winkels, in 12 landen.

Ook doen de ketens vaak niet mee met acties, zoals 1+1 gratis, zegt Van der Stee. Weliswaar betalen fabrikanten aan dit soort acties mee. "Maar als je die acties laat voor wat ze zijn, dan hoef je niet te overleggen met fabrikanten over de actie zelf, over wanneer zo'n aanbieding geldt en wanneer er reclame voor moet worden gemaakt", legt hij uit. Dat scheelt werk en dus kosten. 

'Weinig modegevoelige spullen'

Verder verkopen discounters geen spullen die heel modegevoelig zijn, aldus Van der Stee. Bij modezaken moet kleding op een gegeven moment met korting worden verkocht, als iets uit de mode raakt. Maar als je basics verkoopt, zoals Zeeman met witte t-shirts, dan verkoop je gewoon alles dat je binnenkrijgt, zegt hij.

In een discounter heb je ook minder personeel nodig dan in andere winkels, vervolgt Van der Stee. "In een duurdere winkel worden medewerkers geacht ook advies te geven aan klanten, maar bij discounters moeten ze vooral vakken vullen."

Goedkopere inrichting en panden

Discounters besteden ook minder geld aan de presentatie van producten in de winkel, zegt Rutten. "Dat scheelt tijd en geld. Bij Action, bijvoorbeeld, heb je standaardmeubelen, waar de ene week bij wijze van spreken rekenmachines liggen, en de volgende week drop."

Vergeet ook de ligging van winkelpanden van discounters niet, gaat ze verder. Action, Zeeman of Wibra zitten meestal niet in de duurste delen van de winkelstraat, maar meer aan de uiteinden daarvan. Of in kleinere winkelcentra. 

Bij vastgoed, en dus ook bij winkels, zijn voor de waarde - en daarmee de huurprijs - de drie belangrijkste criteria locatie, locatie en locatie, legt Rutten uit. Hoe minder populair de locatie, hoe lager de huur. 

Kwaliteit?

Voor de kwaliteit hoef je het niet te laten om naar discounters te gaan, zegt Van der Stee. "Tandpasta van bekende merken zie je ook bij Action." Websites als Aliexpres zijn wel concurrenten geworden van discounters, zegt hij. Over Aziatische websites hoor je wel veel klachten over de kwaliteit of dat een product toch niet is wat online werd aangeprezen, gaat Van der Stee verder.

Nederlandse discounters hebben volgens hem wat meer inzicht in hoe hun toeleveranciers werken, waardoor er minder risico is dat er onveilige stoffen in zijn verwerkt, aldus Van der Stee. "Of dat ze niet voldoen aan Europese eisen, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsomstandigheden." 

In deze video zie je dat kringloopketens razend populair zijn geworden en een 'dagje uit' zijn:

Lees meer over
Eva RuttenNathalie HogendoornWard van der SteeActionZeemanWibraKruidvatRetailDetailhandelDuurzaamheid