Boetes Nederlandse transporteurs in Londen deels verscheurd
Een deel van de duizenden boetes die Nederlandse transporteurs hebben gekregen vanwege het vermeend schenden van milieuregels in Londen, hoeven niet worden betaald. Ze blijken onrechtmatig.
Alle aanmaningen en incassokosten komen te vervallen voor de ondernemers. Dit na een overeenkomst tussen advocaten van de Nederlandse transporteurs en Transport for Londen (TfL), de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor het verkeer en vervoer in de Britse hoofdstad.
Het gaat opgeteld om 2,8 miljoen euro. De partijen twistten nog wel over de vraag of de oorspronkelijke boetes ook komen te vervallen. Ook is nog geen akkoord bereikt over het intrekken van de boetes voor andere overtredingen, zoals de tolheffing. In totaal werd 7,5 miljoen euro aan boetes en incassokosten (inclusief boetes voor milieuzones) opgelegd.
'Alle boetes terugbetaald zien'
"Wij willen alle reeds betaalde boetes terugbetaald zien. Met minder nemen we geen genoegen", stelt Transport in Nood (TIN), een bedrijf dat gespecialiseerd is in het afhandelen van internationale boetes. De advocaten van TIN hebben de afgelopen maanden op last van de rechter namens 120 transporteurs onderhandeld met TfL en incassobureau Euro Parking Collection (EPC).
Londen introduceerde in 2019 milieuzones om de stikstofuitstoot terug te dringen. Wie geen schone auto of truck heeft, moet een taks betalen van 12,50 Britse pond. Bovendien moeten alle buitenlandse voertuigeigenaren die een milieuzone inrijden hun kenteken vooraf online registreren.
Stapels met boetes
Verschillende transportbedrijven registreerden hun vrachtwagens netjes en dachten zich aan de regels te houden. Toch kregen ze in 2022 opeens een stapel met boetes van TfL. Die boetes werden grotendeels gelijktijdig verstuurd, ook over eerdere jaren, tot ontsteltenis van de Nederlandse ondernemers.
De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) adviseerde de transporteurs daarop om de boetes niet te betalen en in beroep te gaan. Ook als de termijn daarvoor was verstreken.
"In totaal hebben de transporteurs die wij vertegenwoordigen 10.000 boetes gekregen", zegt advocaat Kevin Vierhout. "Daarvan waren een kleine 3.000 voor milieuzones. De overige 7.000 waren voor onder meer een tolheffing en voor het schenden van veiligheidsvergunning DVS."
Sinds maart 2021 moeten alle vrachtwagens die Londen in willen rijden voldoen aan veiligheidsregels DVS (Direct Vision Standard). Zo moeten er extra camera's worden gemonteerd. Toch kregen Nederlandse transporteurs die dat deden en een DVS-vergunning aanvroegen ook boetes.
Wisselkoers in voordeel incassobureau
Die zijn nog niet allemaal kwijtgescholden. "De boetes voor de milieuzones konden alleen in euro's betaald worden. Er werd verdiend aan de boetes vanwege de wisselkoers, die het incassobureau zelf bepaalde." Dat mag niet, boetes moet je altijd in de lokale koers (ponden) kunnen betalen. Daarom zijn ze onrechtmatig en vervallen ze nu.
De afspraken die tijdens de onderhandelingen met advocaten zijn gemaakt, zijn vastgelegd in een zogenaamde 'court order' bij de Londense rechtbank, de High Court of Justice. Daarmee is de kous echter niet af. De aanmaningen en incassokosten zijn komen te vervallen, maar als het aan de Britten ligt moeten de basisboetes wel betaald worden.
Geen lerend effect
Advocaat Vierhout: "Daar zijn we op tegen. Een boete moet een lerend effect hebben. Je moet de kans krijgen om je gedrag te veranderen. Transporteurs rijden vaak in meerdere trucks. Als je nu voor tien trucks een basisboete krijgt, was dat lerende effect er niet. Want ook al die 'eerste' boetes werden in één keer verstuurd."
De rechter wil nu eerst meer informatie. Zo moeten de partijen voor 22 november duidelijk aangeven om welke boetes het precies gaat en wat de 'juridische basis voor hun standpunten is'. Pas daarna kan inhoudelijk worden gediscussieerd over de verdere gevolgen. Daar wordt nog een hoorzitting voor gepland.
Het Brits advocatenkantoor dat samenwerkt met Transport in Nood, gaat dus verder praten met TfL. Niet alleen over de basisboetes, maar ook over de boetes voor de andere overtredingen.
Bij die gesprekken gaat het ook over de vraag hoe het incassobureau aan de persoonsgegevens van de transporteurs kon komen. Na de Brexit was namelijk geen akkoord op uitwisseling van die informatie. De Britten kunnen dus niet weten wie de eigenaar van een truck is.
Misbruik van Europees registratiesysteem?
"Incassobureau EPC werkt ook voor Europese bedrijven en instellingen, ze beheren bijvoorbeeld de Franse tolpoorten. Wij denken dat ze hun toegang tot een Europees registratiesysteem hebben misbruikt," zei Vierhout in januari.
Hier is negen maanden later nog altijd geen duidelijkheid over. Vierhout: "We krijgen er geen helder antwoord op. We hebben bij de gesprekken daarom eerst ingezet op de onterechte wisselkoers voor de milieuzones. We hebben bewust die knip gemaakt. Over de andere boetes en de vraag of die vanwege de Brexit überhaupt gegeven mochten worden, praten we de komende maanden."
Hij verwacht daarom dat het nog maanden kan duren voordat de transporteurs duidelijkheid hebben.