Uitbreiding stationswinkels op komst

AH to go bestaat 25 jaar: proeftuin voor gewone supermarkt

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Paul le ClercqAH to go bestaat 25 jaar: proeftuin voor gewone supermarkt
RTL

25 jaar geleden opende de eerste AH to go, inmiddels zijn er 187 winkels. Het voorziet in een behoefte, omdat consumenten die onderweg zijn vaker dan voorheen iets tussendoor willen eten en drinken. En sommige ideeën zijn ook toegepast in gewone Albert Heijns, zeggen supermarktexperts.

De eerste AH to go opende in 1999 op het station in Den Bosch. Nu vind je ook op veel andere stations een AH to go, maar ook in stadscentra, in ziekenhuizen en op universiteitscampussen.

Op al die plekken komen veel mensen langs en dat is waar zaken als AH to go zich op richten. Ze zijn kleiner en hebben een minder groot assortiment dan een 'gewone' Albert Heijn.

Ander eetgedrag

Het eetgedrag van consumenten is de afgelopen jaren veranderd, zegt Dirk Mulder, retaildeskundige bij ING. Vroeger at je drie keer per dag: ontbijt, middageten en avondmaaltijd. Maar nu eten en drinken veel Nederlanders wanneer ze daar zin in hebben, aldus Mulder.
Prijzenoorlog supermarkten? 'Dat kunnen de meeste helemaal niet betalen'
Lees ook

Prijzenoorlog supermarkten? 'Dat kunnen de meeste helemaal niet betalen'

Dat gebeurt bijvoorbeeld onderweg, als ze op een station zijn, in de stad, of bij een benzinestation en trek hebben in een saucijzenbroodje of jus d'orange.

Proeftuin

In de loop der jaren zijn sommige elementen van AH to go ook geïntroduceerd in de gewone Albert Heijns, aldus Mulder. Dat geldt volgens hem voor de sushibar en voor de broodafdeling, waar je nu meer verse broodjes en koeken ziet. Ook kun je nu in grotere Albert Heijns bij een aparte balie eten en drinken kopen om meteen te consumeren, zegt hij.

'Succes'

Over de omzet van AH to go wil Albert Heijn niets kwijt. Het is wel een succes, denkt Laurens Sloot, hoogleraar retail aan de Rijksuniversiteit Groningen. Er zijn nu namelijk 187 to go winkels. "Dat is best wel veel."
Veel drankjes om mee te nemen voor onderweg.© Paul le Clercq
Veel drankjes om mee te nemen voor onderweg.
46 AH to go's zitten op een station, deze worden door de Nederlandse Spoorwegen (NS) uitgebaat. De andere AH to go's zitten in winkelstraten en bij benzinestations van BP.
 
NS zegt het aantal AH to go's op de stations komend jaar tot 50 te willen uitbreiden. Ook NS wil niets over de omzet zeggen. Wel wil NS kwijt dat vorig jaar in de winkels een omzetrecord werd behaald en dat de omzet blijft groeien. "Wel staat het resultaat onder druk door stijgende inkooprijzen, personeelskosten en energiekosten."

Betalen voor gemak

De prijzen bij AH to go liggen wat hoger dan in een gewone Albert Heijn, consumenten zijn bereid wat meer te betalen voor het gemak dat ze ervoor krijgen. "Ze willen op dát moment iets eten of drinken, net als bij flitsbezorgers", aldus Mulder.
 
Je kunt natuurlijk ook even naar een gewone supermarkt lopen, soms zijn die vlakbij. Maar dat kost tijd.

Concurrenten voor gemakswinkels als AH to go zijn niet zozeer andere supermarkten, maar bijvoorbeeld Bakker Bart, Starbucks of Bagels & Beans, aldus Mulder.

Hogere kosten

Vergeet bij de hogere prijzen niet dat de kosten om een gemakswinkel als AH to go te runnen hoger zijn dan van een gewone supermarkt, tekent Sloot aan.
 
"In een gewone supermarkt is de huurprijs 3 tot 4 procent van de omzet, maar ik schat in dat dat bij dit soort locaties 10-15 procent is." Of AH to go onderaan de streep meer winst oplevert dan een gewone supermarkt weet hij niet.

Lastig

Naast Albert Heijn hebben ook andere supermarkten geprobeerd in het segment van gemakswinkels te groeien, aldus Mulder. "In het verleden hebben ook Coop en Jumbo het geprobeerd, maar alleen Spar is redelijk succesvol." 
 
Het is niet makkelijk om een gemakswinkel te runnen, aldus Mulder. Als je verse broodjes ter plekke maakt, heb je daar veel personeel nodig. En als je van tevoren broodjes belegt, dan kunnen ze niet al te lang in de koeling liggen, want dan bederven ze en dat kost dat geld, zegt hij. 
Ook veel snoep voor onderweg bij deze AH to go op een station.© Paul le Clercq
Ook veel snoep voor onderweg bij deze AH to go op een station.

Ook de logistiek is lastig, zegt NS, de uitbater van AH to go's op stations. Sommige verse producten moeten meerdere keren per dag opnieuw worden aangeleverd en er is vaak maar weinig magazijnruimte. Verder moeten klanten snel kunnen betalen en moet de route voor hen door de winkel efficiënt zijn, aldus Albert Heijn. 

Vergeten boodschappen

Een deel van de omzet van gemakswinkels is overigens van 'vergeten' boodschappen. Dat zijn boodschappen die je bij het doen van de weekboodschappen bent vergeten. Maar dan is de keuze beperkter dan in een gewone supermarkt. Je kunt bijvoorbeeld niet kiezen uit 20 soorten tandpasta, maar uit slechts één.
 
Toen de eerste AH to go werd geopend mochten supermarkten nog maar tot 18.30 uur open zijn. Inmiddels is dat veranderd en zijn heel wat supermarkten open tot 20.00 of zelfs 22.00 uur.

Gratis stroopwafels

Omdat precies vandaag 25 jaar geleden de eerste AH to go werd geopend, op een station, krijgen treinreizigers vandaag een gratis stroopwafel bij winkels van AH to go op een station.

Helaas reden er vanochtend  door een staking van Prorail in een deel van het land geen treinen. 
Lees meer over
Laurens SlootDirk MulderAlbert HeijnAH to GoAholdAhold DelhaizeSparJumboSupermarktRetailDetailhandelEditie NL Link in bio